Ruokakauppa pakottaa valmistajia kaupan omiin merkkeihin
Kaupan omat merkit vaikuttavat elintarvikevalmistajien ja kaupan väliseen suhteeseen.
Kaupan omien merkkien myynti oli Suomessa vakaata ja aika vähäistä vuoteen 2003 asti. Niiden osuus myynnistä on kasvanut lähes neljännekseen. Jatkossa kasvua arvioidaan kertyvän 3–5 prosenttia joka vuosi. Kuva: Kai TirkkonenSuomalaisessa ruokaketjussa kauppa sanelee ja suuruus on voimaa. Se tietää entistä tiukempia aikoja sekä elintarvikevalmistajille että alkutuottajille. Varsinkin kaupan omat merkit vaikuttavat elintarvikevalmistajien ja kaupan väliseen suhteeseen, arvioi Luonnonvarakeskuksen tutkija Xing Liu.
Lukessa tehdyn haastattelututkimuksen perusteella ruokatehtaiden mielestä halpoja kaupan merkkejä on lähes pakko suostua tekemään, jotta suhteet kaupparyhmittymiin säilyvät ja omatkin tunnetut tuotteet saavat kunnon tilauksia ja pääsevät hyllyihin. Brändituotteiden kopioimista kaupan halpoihin merkkeihin valmistajat inhoavat eniten.
Xing Liun mukaan yhteistyötä halutaan molemmin puolin, tosin neuvotteluissa kaupalla on tätä nykyä suurin valta ja voima.
"Kaupan jälkeen tulee ruokateollisuus. Alkutuottajat ovat kaikista haavoittuvaisimpia."
Arvioin mukaan kaupan omien merkkien osuus voi joissakin tuoteryhmissä, esimerkiksi kananmunissa, nousta tulevaisuudessa jopa 80 prosenttiin.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat

