
Pelkosenniemelle Prisma ja Kyyjärvelle oma Sokos – S-ryhmä varustaa kyläkaupat käyttötavaran noutolokerikoilla
”Hankkeen työnimenä meillä oli Kyyjärven Sale.”
Prisman ja Sokoksen noutopiste joka kylään. S-ryhmän Virpi Viinikainen ja Arttu Laine lupaavat kaupparyhmän tuovan tavaratalotason palveluja kyläkaupan lokerikkoihin. Kuva: Kimmo LundénS-ryhmän käyttötavarakaupan johtaja Virpi Viinikainen kertoi hankkeesta, jolla kaupparyhmä nyt on viemässä Prisman ja Sokos-tavaratalojen valikoimaa ruokakaupan 1 000 myymälän lokerikkoihin.
S-ryhmä avasi Betonista bittiin -tilaisuudessa kaupan tekoäly- ja it-ratkaisuja. Ruokakaupan markkinajohtaja valjastaa ketjunsa kyläkaupatkin käyttötavaran verkkokauppaostosten jakelupisteiksi lokerikkoineen.
Asiakkaat voivat tulevaisuudessa noutaa Prisman ja Sokoksen verkkokaupan ostoksensa S-ryhmän ruokakauppoihin tulevista ässänvihreistä noutolokerikoista ympäri Suomen, Hangosta Pelkosenniemelle.
Prismojen verkkokaupan kehityksestä vastaava Kaisa Lepistö (vas.) ja Sokoksen monikanavamyynnin päällikkö Heidi Karinkanta esittelivät pisteellään digin ja datan tuomia etuja asiakkaille. Kuva: Kimmo LundénS-ryhmässä on kehitetty käyttötavarakaupan myymälänoutoa usean vuoden ajan ja tällä hetkellä verkkokaupan myymälänouto toimii Prismoissa ja Sokoksissa.
Tulevina vuosina kaupparyhmä laajentaa käyttötavarakaupan myymälänoudon 1 000 ruokamyymälän verkostoonsa. Noutolokerikot tulevat myös Saleihin ja Alepoihin.
”Meillä on kilpailuvalttina maan laajin toimipaikkaverkosto ja valjastamme sen nyt asiakkaidemme hyödyksi: toimitamme tuotteet nopeammin, lähemmäs ja varmemmin”, S-ryhmän käyttötavarakaupan johtaja Virpi Viinikainen kertoo.
Prisman verkkokauppa tuplasi myyntinsä vuonna 2024 edellisvuoteen verrattuna. Sokoksen verkkokaupan myynti kasvoi 2024 noin 30 prosenttia edellisestä vuodesta, ja on kaksinkertaistunut vuoteen 2022 verrattuna.
Käyttötavaran verkkokaupan tuotteet kuljetetaan Sipoon logistiikkakeskuksesta myymälöiden noutolokerikoihin tai infopisteisiin ruokatuotteiden kanssa samalla rekkakyydillä. Nopea myymälänouto onnistuu jo nyt 81 Prismassa, 21 Sokoksessa ja yhdeksässä Emotionissa.
Myymälänoudon laajentamista ruokakauppoihin S-ryhmä pilotoi tänä vuonna. Kun toimitusketju ja järjestelmät saadaan toimimaan saumattomasti, käynnistyy verkoston levitys. Asiakas saa pakettinsa siihen myymälään, jonka on tilausvaiheessa valinnut.
”Jokainen suomalainen asuu keskimäärin enintään kahden kilometrin päässä S-ryhmän ruokakaupasta.”
”Jokainen suomalainen asuu keskimäärin enintään kahden kilometrin päässä S-ryhmän ruokakaupasta. Myymälänoudon laajentumisen myötä jokainen suomalainen asuu näin myös lähellä Prismaa ja Sokosta”, Viinikainen suhteuttaa.
Tällä hetkellä S-ryhmässä myymälänouto on maksuton sekä kahden tunnin pikanoudolle että keskusvarastolta tuleville toimituksille kaikkialle Suomeen.
”Emme toistaiseksi suunnittele tähän muutoksia. Suuremmat tuotteet, jotka eivät mahdu lokerikkoihin, kuten vaikkapa palju, kiuas tai pihamökki, toimitetaan asiakkaan valitsemaan toimitusosoitteeseen ja näistä toimituksista peritään tilavuuteen, painoon ja välimatkaan perustuva rahtimaksu.”
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat








