Lentokoneiden polttoaine kortilla poliittisten lakkojen vuoksi – matka-aika Finnairilla voi pidentyä tunnilla
Lentopolttoaineen toimitukset Helsinki-Vantaan kentälle keskeytyvät lakkojen takia. Seurauksena matka-ajat voivat Finnairilla pidentyä tunnilla.
Joillain Finnairin kaukolennoilla tehdään lakon vuoksi tankkausvälipysähdys. LEHTIKUVA / VESA MOILANEN.Lentoyhtiö Finnair pyrkii lähiviikkoina tankkaamaan mahdollisimman vähän Helsinki-Vantaan lentoasemalla. Maanantaina kerrottiin, että lentopolttoaineen toimitukset Helsinki-Vantaan kentälle keskeytyvät lakkojen takia.
Finnairin viestintäjohtaja Päivyt Tallqvist kertoo, että Helsinki-Vantaan lentoasemalla tietty määrä polttoainetta on varattu Finnairin käyttöön. Polttoainetta on sen verran, kun sitä on pystytty varastoimaan etukäteen.
”Me itse pyrimme huolehtimaan, että tankkaamme Helsingissä vain, kun se on ehdottoman välttämätöntä”, Tallqvist kertoo STT:lle.
Riittääkö polttoaine kahden viikon lakkojen ajan?
”Se jää nähtäväksi.”
Polttoaineiden jakeluun on iskenyt ammattiliittojen maanantaina alkanut lakkoilu, jolla vastustetaan hallituksen poliittisia toimia.
Teollisuusliiton lakko koskee Nesteen Porvoon jakeluterminaalia. Maanantaina liikenteenohjausyhtiö Fintrafficin lennonjohto kertoi ilmailutiedotteella, että lentopolttoaineen toimitukset Helsinki-Vantaan kentälle keskeytyvät.
Finnairin Tallqvist kertoo, että tähän mennessä yhtiön lentoja ei ole jouduttu perumaan. Hänen mukaansa tässä vaiheessa on liian varhaista arvioida, kuinka todennäköisesti perumisia voisi tulla lakon jatkuessa.
Matka-aika voi pidetä tunnilla
Joillain Finnairin kaukolennoilla tehdään tankkausvälipysähdys, joka pidentää matka-aikaa noin tunnilla. Helsinki-Vantaalla tankataan vain sen verran, että päästään lentämään lentoasemalle, jossa koneen tankit sitten täytetään.
Tankkauspysähdyksen tekevien lentojen muuttuneesta aikataulusta viestitään Tallqvistin mukaan suoraan lennon asiakkaille.
”Asiakas saa tiedon suoraan siihen yhteystietoon, jonka hän on varauksessaan antanut.”
Maanantaina esimerkiksi New Yorkin lento tankkasi Tukholmassa ja Souliin suuntaava lento Budapestissa.
Kaikilla lennoilla pysähdyksiä ei ehditä tekemään. Jos koneen pitää lähteä kohteesta nopeasti takaisin, tankkaaminen matkalla ei ole mahdollista.
Matkustajilta Finnair toivoo ymmärtäväisyyttä tankkausvälilaskuja kohtaan.
”Tämä on tehty sen takia, että lentoja ei jouduttaisi perumaan.”
Euroopan lennoista kaikki mahdolliset lennetään niin sanotulla läpitankkauksella. Tämä tarkoittaa sitä, että lentokone tankkaa vaikkapa Kööpenhaminassa polttoainetta niin paljon, että kone voi lentää Helsinkiin ja vielä seuraavan Helsingistä lähtevän lennon.
Läpitankkauksessa lentokoneiden kuljettama polttoainemäärä on suurempi, minkä vuoksi polttoaineen kulutus kasvaa.
”Koneet ovat painavampia, kun ne lentävät Helsinkiin, koska niissä on mukana polttoainetta myös seuraavalle lennolle.”
Tämän myötä myös hiilidioksidipäästöt kasvavat, kuten myös Finnairin polttoainekustannukset.
Finavialla ei tiedossa peruuntuneita lentoja
Lentoasemayhtiö Finavian viestinnästä kerrotaan, että polttoaineen varastointi on polttoaineen jakeluyhtiöiden vastuulla. Esimerkiksi Helsinki-Vantaalle lentopolttoainetta toimittavat Neste, Shell ja Air BP.
”Se on heidän omistamansa toiminto”, sanoo viestinnän asiantuntija Elina Suominen Finavialta.
Finavia tarjoaa jakeluyhtiöille maa-alueen lentopolttoaineen varastoimiseksi, muttei vastaa toiminnasta. Polttoaineen jakeluyhtiöt vastaavat polttoaineen jakelusta, ja niillä on sopimukset eri lentoyhtiöiden kanssa siitä, miten jakelu hoidetaan.
”He määrittelevät sitä, että kenelle, kuinka paljon ja miten”, kuvailee Suominen.
Suominen kertoo, että Finavialla ei ole tiedossa lakon takia peruuntuneita lentoja tai merkittäviä myöhästymisiä Helsinki-Vantaan lentoasemalta lähtevillä tai sinne saapuvilla lennoilla maanantaina ja tiistaina. Hän kertoi asiasta puolilta päivin tiistaina.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat







