Lukijalta: Traficom turvaa viestinnän peruspalvelut koko Suomessa – myös maaseudulla
Käyttäjällä itsellään on myös velvollisuus parantaa tarvittaessa liittymän kuuluvuutta antenniratkaisuilla, kirjoittaa ylijohtaja Jarno Ilme Traficomista.
MT:n haastattelema Roopen autokorjaamon Roope Pulkkinen kertoo joutuvansa kävelemään pois yrityksen pihasta tienristeykseen saadakseen puhelinyhteyden. Kuvituskuva. Kuva: Pentti VänskäMaaseudun Tulevaisuuden pääkirjoitustoimittaja Juhani Reku kritisoi matkapuhelinoperaattoreiden toimintaa pääkirjoituksessaan "Teleoperaattoreilla on valta sammuttaa maaseutu – verkkojen hiipuessa mahdollisuudet asua ja tehdä työtä käyvät monin paikoin vähiin" (13.9.2024). Reku esittää, että haja-asutusalueilla ei ole enää 3G-alasajon jälkeen jäljellä mobiiliverkkoa datasiirtoon operaattoreiden keskittyessä palvelemaan väestökeskittymiä.
MT:n pääkirjoituksesta saa kuvan, että teleoperaattorit voisivat vapaasti tehdä heikennyksiä mobiiliverkkoon. Liikenne- ja viestintävirasto Traficom haluaa oikaista tätä käsitystä ja tuoda esiin valvovan viranomaisen rooliaan.
On totta, että teleoperaattoreilla on oikeus sulkea 3G-verkkonsa, koska sen tarjonta on tapahtunut kaupallisin perustein. 3G-verkon alasajon myötä taajuuksia vapautuu nopeampien 4G- ja 5G-verkkojen käyttöön. Jos datayhteydet eivät toimi kunnolla 3G-verkon sulkemisen jälkeen, kannattaa olla yhteydessä omaan operaattoriin. Teleyrityksillä on velvoite neuvoa asiakkaitaan sekä tiedottaa muutoksista.
Virasto selvittää viestintäpalvelujen saatavuusongelmia. Käyttäjällä itsellään on myös velvollisuus parantaa tarvittaessa liittymän kuuluvuutta antenniratkaisuilla. Traficomin verkkosivuilla on lomake, jolla käyttäjä voi ilmoittaa virastolle asiasta: www.traficom.fi/fi/yhteydenottolomake-en-saa-liittymaa.
Teemme Traficomissa mobiiliverkon mittauksia tapauskohtaisesti alueille, joilta saamme yhteydenottoja kuuluvuusongelmista. Mikäli yleispalvelutasoiset viestintäyhteydet eivät alueella toteudu, neuvottelemme kuuluvuuden parantamistoimista teleyritysten kanssa.
Yksittäisiin saatavuusongelmiin löydetään yleensä ratkaisu yleisillä kuuluvuudenparantamistoimilla tai teleyritysten vapaaehtoisilla toimenpiteillä. Tarvittaessa virasto nimeää katvealueille yleispalveluyrityksen.
Liittymän laatua voi mitata viraston tarjoamalla Bittimittari.fi-mobiilisovelluksella, joka on saatavilla ilmaiseksi sovelluskaupoista. Nettiselaimen kautta (www.bittimittari.fi) voi tarkistaa myös kiinteän nettiyhteyden pidempikestoisella mittauksella, täyttääkö yhteys yleispalvelun nopeusvaatimukset.
Jarno Ilme
Ylijohtaja, Digitaaliset yhteydet
Liikenne- ja viestintävirasto Traficom
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat










