Kilpailuvirasto tarkkailee halpuuttamista koko ajan
Puheenjohtaja Juha Marttilan mukaan MTK aikoo seurata, mitä kuluttajaviranomaiset tekevät kaupan markkinatilanteen selvittämiseksi. MTK ryhtyy itsekin tutkimaan S-ryhmän halpuuttamisen vaikutuksia esimerkiksi kilpailun toimivuuteen tuottajien ja kuluttajien näkökulmasta pitkällä tähtäimellä.
”Lyhytjänteinen hinnan lasku teollisuuden tuotemerkeillä voi johtaa kaupan omien merkkien ylivaltaan tulevaisuudessa. Sillä tavalla kaupan markkinavoima kasvaa entisestään. On kilpailuviranomaisten tehtävä arvioida tilanne ja ryhtyä toimiin”, Marttila sanoo.
Koska päivittäistavarakauppa on Suomessa poikkeuksellisen keskittynyt, se on Kilpailu- ja kuluttajaviraston erityisseurannassa koko ajan. Kilpailuvalvontayksikön päällikön Kirsi Leivon mukaan seuranta on jo nyt pitänyt sisällään myös S-ketjun aloittaman halpuuttamisen.
”Selvitämme tilannetta aktiivisesti, mutta emme epäile, että tässä olisi kysymys kilpailulain rikkomisesta. Yleensähän on niin, että hintakilpailu on kuluttajien kannalta hyvä asia”, Leivo kertoo.
Kilpailu- ja kuluttajaviraston on otettava asiaan erikseen kantaa, mikäli siitä tehdään toimenpidepyyntö. Saatuaan pyynnön virasto vielä ensiksi arvioi, onko tutkimiseen aihetta.
Marttila ei vielä sano, mihin toimenpiteisiin MTK aikoo ryhtyä. Asioiden selvittäminen vie oman aikansa. Oikeustoimia hän pitää epätodennäköisinä, mutta kaikki on toki mahdollista.
Juha Marttila on huolestunut siitä, miten suomalaisen teollisuuden hienoille ja vahvoille tuotemerkeille käy tulevaisuudessa. Jos kaupan omat merkit alkavat jyllätä, riskinä on sama mitä tapahtui kaupparyhmittymien osalta. Kaksi vahvaa – S-ketju ja Kesko – sai ajan saatossa kasvaa kilpailuviranomaisten puuttumatta asiaan.
”Määräävän aseman vaikutus markkinatilanteeseen täytyy selvittää nyt sen takia, ettei tuotteiden osalta käy samalla tavalla kuin ketjujen: siis ihmetellään kymmenen vuoden kuluttua, että kävipä huonosti.”
Halpuuttamiskeskustelun Marttila arvioi yleisesti ottaen viuhuvan enimmäkseen asian vierestä. Kyse ei ole hänen mukaansa hinnasta vaan perimmältään suomalaisen elintarviketeollisuuden ja suomalaisten tuottajien tulevaisuudesta.
”Keskeinen syy aiempaa halvempiin ruuan hintoihin on, että tuottajahinnat laskivat jo viime syksynä.”
Riitta Ryynänen
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
