Reilun kaupanperiaate käyttöön
Ruuan tuotanto on ollut pitkään taloudellisissa vaikeuksissa. Tilannetta on pahentanut entisestään EU:n ja Venäjän toisilleen asettamat kauppapakotteet. Niiden seurauksena vienti on vaikeutunut ja tuontipaineet Suomeen ovat lisääntyneet.
Lupauksista huolimatta tuottajat ovat joutuneet kauppasodan maksumiehiksi. Vaikeudet ovat heijastuneet myös elintarviketeollisuuteen ja alan työntekijöihin.
Vaikka tuottajien vaikea tilanne on hyvin päättäjien tiedossa, ei tilanteeseen ole tullut helpotusta.
Muistuttaakseen jälleen kerran tuottajien vaikeasta tilanteesta Maa- ja metsätaloustuojain keskusliitto MTK järjesti maanantaina yhdessä ruotsinkielisen sisarjärjestön SLC:n kanssa pyttipannutempauksen 20 paikkakunnalla.
Mielenilmauksella tuottajajärjestöt halusivat muistuttaa kuluttajia tuottajien pienestä osuudesta ruuan kuluttajahinnoissa.
Mielenilmauksen aikana kuluttajille myytiin kotimaisista raaka-aineista valmistettu pyttipannuannos maidon kera 30 sentillä.
Tuottajien osuus ei ole puhdasta tuloa, vaan siitä pitää maksaa tuotantokustannukset. Nykyisillä hinnoilla tulon osuus painuu miinukselle. Tappiolla tuottamista ei voi pitkään enää jatkaa, koska seinien syömiselläkin on rajansa.
Tuottajien kritiikki kohdistuu erityisesti vähittäiskauppaan. Kauppaa vaaditaan suosimaan kotimaista ruokaa, laittamaan alkuperämerkinnät selkeästi esiin sekä ilmoittamaan julkisesti oma, teollisuuden ja logistiikan osuus ruuan kuluttajahinnoista.
S-ryhmän alkuvuodesta aloittaman halpuutuskampajan sijaan tuottajat esittävät reiluuttamista. Tuottajat pelkäävät, että halpuuttaminen tehdään heidän kustannuksellaan. Kritiikin lisäksi kaupalle tarjottiin kuitenkin myös yhteistyötä.
Sekä SOK:n kenttäjohtaja Arttu Laine että Keskon päivittäistavarakaupan toimialajohtaja Jorma Rauhala vakuuttivat, että kotimaisen ruuan ja koko ruokaketjun menestyminen on vähittäiskaupalle tärkeää samoin kuin koko ketjun yhteistyö.
Kaupan edustajilla on tiedossa tuottajien vaikeudet, mutta kauppa ei niihin heidän mukaansa ole syyllinen. Laineen mukaan kaupan tulos ei ole noussut, vaan myyntikatteet ovat laskeneet.
Ruuan tuottajien ja myyjien välinen yhteistyö on tärkeää. Vähintäänkin yhtä tärkeää on kotimaisen ruokaketjun yhteistyö kuluttajien kanssa. Tässä suhteessa tilanne näyttää suhteellisen valoisalta.
Kotimaisen työn liiton tekemän tutkimuksen mukaan yli 70 prosenttia kuluttajista on valmiita maksamaan vähintään kymmenen prosenttia enemmän suomalaisista tuotteista ja palveluista. Esimerkiksi 30 sentin pyttipannuaterian nauttineen kuluttajat olivat valmiita kaksinkertaistamaan tuottajan osuuden ruuan hinnasta.
Kuluttajia kiinnostaa entistä enemmän myös ruuan laatu ja tuotantotapa.
Tuottajien, teollisuuden ja kaupan lisäksi oman osuutensa ruuan hinnasta ottaa valtio muun muassa arvonlisäverona. Esimerkiksi vehnäleivän hinnasta arvonlisävero on lähes kolminkertainen tuottajan saamaan osuuteen verrattuna.
Tuottajien nostattamassa hintakeskustelussa ei ole kysymys ruuan kuluttajahinnasta, vaikka ruoka on tällä hetkellä Suomessa historiallisen edullista. Kuluttajien menoista ruuan osuus on noin 12 prosenttia. Kysymys on siitä, halutaanko kotimaassa tuotettua ruokaa tulevaisuudessa. Nykyinen tilanne on johtamassa romahdukseen.
Jos kotimaista ruokaa halutaan, niin jotakin pitää tehdä. Tuottajien vaikeuksien tiedostaminen on hyvä alku, mutta se ei yksin riitä. Yhteistyön voisi aloittaa sillä, että reilun kaupan periaatetta sovelletaan myös kotimaiseen tuotantoon.
Seinien
syömiselläkin
on rajansa.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
