Kilpailulaissa on osuuskaupan kokoinen aukko
Kilpailulain soveltaminen paikallisiin osuuskauppoihin on hankalaa.
”Me keskustelemme keskusliikkeiden kanssa ja heillä on uuden lain mukaan erityinen velvollisuus toimia niin, että kaupankäynnissä ei käytetä kohtuuttomia ehtoja”, Kilpailu- ja kuluttajaviraston erikoistutkija Heli Frosterus sanoo.
Keskusliike ei kuitenkaan voi puuttua siihen, mitä tapahtuu paikallisissa osuuskaupoissa.
SOK vastaa S-ryhmässä valtakunnallisista ja osuuskaupat paikallisista sopimuksista.
”SOK on sitoutunut eurooppalaisiin hyvien kauppatapojen periaatteisiin ja samaa suositamme myös osuuskaupoille. Muulla tavalla emme vaikuta paikallisiin sopimuksiin”, S-ryhmän valikoimajohtaja Ilkka Alarotu sanoo.
Jotta paikalliseen osuuskauppaan voitaisiin puuttua, olisi tutkittava erikseen, onko se paikallisesti määräävässä asemassa. Sitä ei ole tutkittu.
”Osuuskauppojen itsenäisyys on suuri. On S-ryhmän sisäinen asia, miten paljon virallista ketjuohjausta noudatetaan osuuskaupoissa”, Frosterus sanoo.
Alarodun mukaan käytännöt esimerkiksi markkinointirahoista vaihtelevat osuuskauppojen välillä.
Hän ei ota kantaa yksittäisen osuuskaupan politiikkaan.
Alarotu vakuuttaa, että keskusliikkeen tekemissä sopimuksissa markkinointiraha on osa ostohintaa, joten se on siinä mielessä vastikkeellista.
”Keskusliikkeessä ne otetaan kuluttajahintoihin, joten ne ovat vastikkeellisia. Meillä ei ole vastikkeettomia markkinointirahoja”, Alarotu sanoo.
AIMO VAINIO
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
