vierasyliö Sokerintuotantoon oppia menneestä
Sokerijuurikasta viljeltiin viime
vuonna Suomessa ainoastaan 11 500 hehtaarilla eli pienemmällä alalla kuin kuminaa.
Sokerijuurikkaan viljelyala oli Suomessa yhtä pieni viimeksi 1950-luvulla.
Sokerijuurikkaan viljelyn historian aikana on koettu
samanlainen notkahdus viljelyhalukkuudessa melkein heti ensimmäisen sokeritehtaan
perustamisen jälkeen.
Ensimmäisen maailmansodan
jälkeisenä aikana kotimaisen tuotannon toivottiin kriisiaikoina turvaavan sokerin saantia ja tasaavan sen hinnan heilahteluja.
Juurikkaan viljelyala oli
vielä vaatimaton, kun Suomen
ensimmäinen sokeritehdas aloitti toimintansa Salossa vuonna 1919. Pian perustamisen
jälkeen tehdas oli konkurssin partaalla heikon sadon ja
vähäisen viljelyhalukkuuden takia. Viljelytekniikan kehittymisestä tuli juurikkaan viljelyn pelastaja. Satotason nousun
ansiosta viljelyhalukkuus
kasvoi.
Sokerijuurikkaan viljelyn tulevaisuus Suomessa riippuu ensi
sijassa sokerisektorista itsestään.
Selviytyminen edellyttää, että sokerisektori pystyy nostamaan satotasoja, parantamaan sadon laatua ja alentamaan tuotantokustannuksia. Pelkästään EU:n sokerikiintiöiden säilyminen vuoteen 2020 asti ei takaa
sokerijuurikkaan viljelyn
tulevaisuutta Suomessa.
Toisen maailmansodan
jälkeen sokerista oli kova pula, kun yksi sokeritehdas ja viljelyalueita menetettiin. Juurikkaan kysyntä lisääntyi vuonna 1953, kun kolme uutta sokeritehdasta aloitti toimintansa.
Sokeritehtaat joutuivat
usein tekemään lujasti töitä saadakseen riittävästi viljelysopimuksia, koska sokeripulan hellitettyä viljelyhalukkuus ei ollut enää pulavuosien tasolla.
Useat heikot satovuodet
olivat vähentäneet kiinnostusta
juurikkaanviljelyyn. Tästä syystä sokerijuurikkaan hintaa nostettiin tuntuvasti vuonna 1956. Satotason nousu yhdessä hyvän hinnan kanssa lisäsi
viljelyhalukkuutta.
Viljelyalan kasvu oli kokonaan kiinni siitä, minkä verran
tehtaat pystyivät hankkimaan uusia viljelijöitä. Houkutteleva hinta on tärkeä kannustin.
Sokerijuurikkaan hintaa on säädellyt joko valtio tai EU koko
sen ajan, kun juurikasta on
viljelty Suomessa. Valtion tukea juurikkaanviljelylle perusteltiin pitkään sen työllisyysvaikutuksilla. Sokerijuurikkaan viljely
oli 1970-luvulle saakka työvoimavaltaista, joka takasi
valtion tukitoimet sokerijuurikkaan hinnoille.
Euroopan unioniin liittyminen pudotti juurikkaan hintaa runsaalla neljänneksellä. Muutosta lievitettiin siirtymäkauden lisähinnalla, jonka jälkeen siirryttiin kokonaan hehtaarien
perusteella maksettaviin tukiin. Näin juurikasala pystyttiin
säilyttämään lähes ennallaan vuoden 2006 EU:n sokeripolitiikan uudistukseen asti.
EU:n sokeripolitiikkaan
uudistus johti Salon sokeritehtaan sulkemiseen vuonna 2008. Samalla juurikasala ja omavaraisuusaste laskivat
rajusti.
Vuonna 2012 sokerijuurikkaan
viljelyala oli ainoastaan 11 500 hehtaaria ja kokonaissato 400 000 tonnia, kun vuonna 2011 viljelyala oli 14 100 hehtaaria ja kokonaissato 676 000 tonnia. Tärkeä kysymys on,
miten pysäytetään tämä trendi ja kannustetaan viljelijöitä
kasvattamaan juurikkaita?
Sokerijuurikkaan viljelyn historian aikana on nähty samanlaisia notkahduksia viljelyhalukkuudessa. Lääkkeet,
jotka toimivat menneisyydessä, tepsivät tänäkin päivänä.
Teknisen kehittymisen myötä
kasvaneet hehtaarisadot ja
korkeisiin satoihin kannustavat toimet olivat lääkkeitä ulos
aikaisemmista kriiseistä.
Viljelytekniikan ja juurikaslajikkeiden kehittyminen ovat nostaneet juurikkaan satotasoja. Voimakkainta kehitys oli 1980-luvulla. Juurikassadon
kasvun laantumisesta huolimatta sokeripitoisuuden ja saannon parantuminen ovat
pitäneet sokerisadon kasvussa.
Vielä 1980–90-luvun
vaihteessa sokerijuurikkaan viljelyn kannattavuus pysyi aikaisemmalla tasolla sadon määrän ja laadun paraneminen ansiosta.
EU:hun liittyminen on alentanut sokerijuurikkaan viljelyn kannattavuutta selvästi. EU:n sokeripolitiikan uudistuksen jälkeen sokerijuurikkaalle on maksettu kansallista tukea 350 euroa hehtaarille korvaamaan juurikkaan hinnan alennusta.
Tällä hetkellä kansallinen
tuki ei ole kuitenkaan pystynyt jarruttamaan sokerijuurikkaan viljelyalan kutistumista.
EU-jäsenyyden myötä suurin osa peltoviljelyn tuista ei riipu tuotetuista määristä. Mitä
suurempi on tuen osuus
hehtaarilta saatavista tuotoista,
sitä pienempi on viljelijän
kannustin pyrkiä korkeaan
satotasoon.
Taloudelliset kannusteet
hyvään satoon parantaisivat myös peltojen kasvukuntoa. Pellon kasvukunnosta huolehtiminen on avainasemassa
korkeampien satojen tavoittelussa. Sokerisektori tarvitsee kipeästi juurikkaan tuotantoon kannustavan tukijärjestelmän eli sadon määrään sidotun tuen.
Sokerijuurikkaan viljelyn
tulevaisuus Suomessa riippuu sokerisektorin toimijoista ja valtiovallan toimenpiteistä.
Selviytyminen kovenevassa kilpailussa edellyttää, että satotasot nousevat, sadon laatu
paranee ja tuotantokustannukset alenevat. Tukijärjestelmän tulisi auttaa saavuttamaan nämä
tavoitteet ja turvata sokerintuotannon tulevaisuus Suomessa.
Vuoden 2006 EU:n sokeripolitiikan uudistus on epäonnistunut. Ilman omaa sokerintuotantoa Suomi olisi markkinamekanismin armoilla, sillä
tuotannosta luopuneet maat ovat kärsineet korkeasta sokerin
hinnasta. Kuluttajahinta on
tällä hetkellä Irlannissa paljon korkeampi kuin Suomessa,
koska Irlannilla ei ole omaa
sokerintuotantoa.
Sen sijaan Saksa on laajentanut sokerintuotantoa uudistuksen jälkeen, mikä on taannut merkittävästi alhaisemman
kuluttajahinnan Suomeen ja
Irlantiin verrattuna.
ELLEN HUAN-NIEMI
PETRI LIESIVAARA
Kirjoittajat ovat tutkijoita
Maa- ja elintarviketalouden
tutkimuskeskuksessa (MTT).
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
