Bensalitran hinta lähenee kahden euron haamurajaa: Öljyn hinta nousee, uusiutuvien sekoitusvelvoite kasvaa ja verotuksen uudistamista valmistellaan
Liikenteen päästökaupan ja kilometriverojen suunnittelu osuvat kesän kuntavaalien alle.
Janne Haara tankkasi autoaan Savukoskella keskiviikkona. Hän pelkää polttoaineen hinnan kallistuvan entisestään. Kuva: Jouni PorsangerLiikenteen polttoaineiden hintoihin on reilusti nousupaineita. Öljyn hinta nousee, uusiutuvien polttoaineiden sekoitusvelvoite kasvaa, päästökauppajärjestelmää ja verotuksen uudistamista valmistellaan.
Akuutein nousupaine tulee raaka-öljyn hinnan ja polttoaineiden maailmanmarkkinahintojen noususta. Kulutus kasvaa koronan hellittäessä.
Nyt raakaöljyn hinta on 68 dollaria tynnyriltä (159 litraa).
"Hinta-arvio saattaa arvioitsijasta riippuen olla kesällä 70–80 dollarin välillä", St1:n toimitusjohtaja Mika Wiljanen sanoo.
Hintaan vaikuttaa myös dollarin kurssi. Sen vahvistuminen nostaa hintaa Euroopassa. Tällä hetkellä 95-oktaanisen bensiinin hinta pumpuilla on paikoin jo 1,7 euroa litralta.
Uusiutuvan polttoaineen sekoitusvelvoite kasvoi vuoden alussa. Kaikkiaan sekoitusvelvoitteen osuus polttoaineen pumppuhinnasta on tällä hetkellä noin 15 senttiä, Wiljanen arvioi.
"Kustannukset ovat noin 750 miljoonaa euroa. Uusiutuvien tuotantokustannus on varsin korkea", hän sanoo.
Bensayhtiöiden sekoitusvelvoite nostaa hintoja tulevaisuudessakin, sillä uusiutuvan määrä kasvaa asteittain vuoteen 2030 saakka. Silloin sekoitusvelvoite on 30 prosenttia.
Tänä vuonna se on 18 prosenttia energiasisällöstä.
Hallitus on esittänyt myös biokaasun lisäämistä jakeluvelvoitteen piiriin ensi vuoden alusta. Silloin biokaasua myymällä voisi korvata osan bensiinin ja dieselin bio-osuudesta.
Öljy-yhtiöiden johtajat eivät suostu arvioimaan pumppuhintojen nousua. Kaikkien muutosten arvioiminen on mahdotonta. Esimerkiksi fossiilisten polttoaineiden päästökauppajärjestelmä voi olla joko EU-lähtöinen tai kotimainen.
Vielä ei tiedetä, aikooko EU esittää sellaista liikenteelle. Ellei esitä, tutkitaan kotimaista mallia jo hallituksen puoliväliriihessä.
Wiljanen toteaa, että tähän mennessä voimaan tulleet uudistukset ovat kaikki nostaneet hintoja.
"On epätodennäköistä, että joku muutos vaikuttaisi laskevasti", Wiljanen sanoo.
Teboilin markkinointi- ja viestintäjohtajan Toni Flycktin mukaan muutokset siirtyvät pumppuhintoihin hyvin nopeasti. Syynä on se, että asemilla ei ole varastoja.
Suomen Bensiinikauppiaitten ja Liikennepalvelualojen Liiton toimitusjohtaja Jari Salonen on samoilla linjoilla.
"Näyttää siltä, että valtioneuvosto on tietoisesti lisäämässä painetta. Jos tiekartta menee läpi, se tarkoittaa melkoista korotuspainetta. On aika suoraan sanottu, että halutaan autoilua vähentää", Salonen sanoo.
Ympäristöministeri Krista Mikkonen (vihr.) sanoi keskiviikkona, että hallitus ei nosta polttoaineiden veroa puoliväliriihessä keväällä tai budjettiriihessä syksyllä.
Katse on pidemmällä koko liikenteen verotuksen uudistamisessa. Siinä on taustalla liikenteen murros pois fossiilisista polttoaineista. Nykyisin verotus pohjautuu polttoaineveroihin, joiden määrä laskee sähkö- ja kaasuautojen lisääntyessä.
Toistaiseksi polttoaineiden kysyntä ei ole vähentynyt niin paljon, että veroeurot olisivat vaarassa. Tulevaisuudessa niin kuitenkin käy.
”Nykymalli tulee väistämättä muuttumaan”, Mikkonen sanoi verkkoseminaarissa.
Valmistelussa on ainakin kaksi erilaista mallia. Toinen perustuu ajettuihin kilometreihin ja toinen tieluokkiin. Molemmissa huomioidaan ne, joiden on pakko käyttää autoa liikkumiseen.
Verotusta valmistelevan työryhmän työ valmistuu juuri kuntavaalien alla toukokuun lopulla. Lisäksi hallituksen fossiilittoman tiekartan valmistelussa ovat hinnoitteluun liittyvät kysymykset esillä syksyllä.
Mikkosen mukaan liikenne- ja viestintäministeriö tulee esittämään jotain muutoksia kevään riihessä.
Hallituksen periaatteet on koottu fossiilittoman liikenteen tiekarttaan, joka on parhaillaan lausuntokierroksella.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat

