Atrialta vahva tulos ‒ liikevaihto kasvoi myös vuoden toisella neljänneksellä
Taantuma on yhtiön mukaan muuttanut kuluttajakäyttäytymistä Atrian tuotevalikoiman kannalta suosiolliseen suuntaan etenkin vähittäiskaupassa.
Atrian toimitusjohtajana kesäkuussa aloittanut Kai Gyllströn esitteli yhtiön puolivuosikatsauksen ensimmäistä kertaa heinäkuussa. Arkistokuva kesäkuulta 2023. Kuva: Carolina HusuAtria Oyj:n tammi-kesäkuun liikevaihto oli 885,1 miljoonaa euroa. Se on noin 80 miljoonaa euroa enemmän kuin viime vuonna vastaavalla ajanjaksolla.
Kasvu johtui vertailukautta korkeammista myyntihinnoista ja vakaina pysyneistä myyntimääristä.
Atrian oikaistu liikevoitto parani 16,2 miljoonasta eurosta 20,9 miljoonaan euroon, ilmenee aamulla julkaistusta puolivuosikatsauksesta.
”Liikevoiton kasvu saatiin aikaan ensimmäisellä vuosineljänneksellä, jolloin Atria Suomi teki vahvan tuloksen, ja se näkyy nyt puolivuosikauden parantuneena tuloksena”, Atria Oyj:n toimitusjohtajana kesäkuun alussa aloittanut Kai Gyllström toteaa tiedotteessa.
Myös huhti-kesäkuu sujui myynnillisesti ja toiminnallisesti hyvin, mutta jaksolle kohdistui ylimääräisiä kustannuksia Nurmon uuden siipikarjatehtaan ja Sköllerstan laajennusosan käyttöönotosta sekä palkkaratkaisuihin liittyvistä kertaeristä, Gyllström toteaa.
Raaka-aineiden ja tuotantopanosten hinnat ovat yhä korkeat, mutta energian hinta kääntyi laskuun vuoden toisen neljänneksen aikana. Taloudellinen taantuma on yhtiön mukaan muuttanut kuluttajakäyttäytymistä Atrian monipuolisen tuotevalikoiman myynnin kannalta suosiolliseen suuntaan etenkin vähittäiskaupassa.
Konsernin liikevaihto oli huhti-kesäkuussa 457,2 miljoonaa euroa. Se kasvoi vertailukautta korkeampien myyntihintojen ja vakaina pysyneiden myyntivolyymien ansiosta. Liikevaihtoa Suomessa lisäsi myös Atrian viime vuoden lopulla hankkima Ab Korv-Görans Kebab Oy.
Nurmon uuden siipikarjatehtaan vaiheittainen käyttöönotto aloitettiin katsauskaudella ja Ruotsin Sköllerstan tehtaan laajennusprojekti saatiin päätökseen.
Atria Suomen tammi-kesäkuun liikevaihto oli 668,8 miljoonaa euroa, mikä on noin 75 miljoonaa euroa enemmän kuin edellisellä vastaavalla kaudella. Kasvu johtui vertailukautta korkeammista myyntihinnoista kaikissa myyntikanavissa ja myyntivolyymien lisääntymisestä vähittäiskauppa- ja Foodservice-asiakkaille.
Liikevoitto Atria Suomessa oli 27,7, miljoonaa euroa. Raaka-aineiden, tarvikkeiden, energian ja ulkoisten palveluiden kustannukset olivat edellisvuotta merkittävästi korkeammat tammi-kesäkuun aikana. Myös lihan tuottajahinnat olivat edellisvuoden vastaavaa jaksoa selkeästi korkeammat, katsauksessa kerrotaan.
Atria Viro on lisännyt myyntiään ja vahvistanut markkinaosuuksiaan koko alkuvuoden. Se on kevään aikana noussut maan markkinoilla entistä vahvemmaksi kakkoseksi, yhtiö tiedottaa.
Ruotsissa ja Tanskassa myyntimäärät ovat kasvaneet verkkaisesti. Ruotsissa hinnankorotusten läpivienti on ollut haasteellista.
Vastuullisuustyö kohti hiilineutraalia ruokaketjua jatkuu Atrian mukaan johdonmukaisesti.
”Tavoitteenamme on rakentaa vastuullisuuden todentamisen malli, joka helpottaa vastuullisuusasioiden mittaamista, kehittämistä ja raportointia”, Gyllström kertoo.
Yhtiö käynnistää syksyllä myös 100 Nuorta Tuottajaa -koulutusohjelman tulevaisuuden tuotannon turvaamiseksi.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat



