Käsityö maksaa konditoriatuotteessa
Gluteenittoman kääretorttu-leivoksen salaisuus on tattarijauho. Vaikka tuote on gluteeniton, se maistuu herkulliselta joka suussa. Jaana Kankaanpää 92-vuotias perheyritys Brander leipoo Tampereella myös gluteenittomia herkkuja. Jo 1930-luvulla leivottiin taidokkaita kakkuja. Kuva: Viestilehtien arkistoTAMPERE (MT)
Arvonlisäveron nousu huolettaa 92-vuotiaan leipomoalan perheyrityksen Branderin toimitusjohtajaa Ulla Lounamaata.
”Ruuan arvonlisän nousu on aikamoinen uhka. Se on pakko viedä hintoihin, mikä saattaa nostaa tuotteiden hinnan yli kuluttajien kipurajan. Vielä suurempana uhkana pidän sokeriveroa. Se olisi meille kauhistus.”
Lounamaa tietää, että sellaisessa tilanteessa kuluttaja saattaakin valita kotona leipomisen.
Brander on erikoistunut konditoriatuotteisiin, joissa suuri osa hintarakenteesta on käsityötä.
”Me teemme koko ajan käsin. Käsityöstä emme voi leikata, jos haluamme pitää kiinni tasosta. Vaihtoehtonahan ovat teollisesti tehdyt kakut. Ne eivät ole meidän juttumme.”
Brander työllistää noin 20 työntekijää. Yrityksen liikevaihto on noin miljoona euroa.
Tamperelainen Branderin leipomo on perustettu vuonna 1920. Yrityksen perustaja Väinö Brander oli suorittanut senaikaisen kondiittoritutkinnon.
”Alusta asti painotus oli voimakkaasti konditoriatuotteiden puolella”, tietää Lounamaa, joka edustaa itse suvun kolmatta sukupolvea.
Myös neljännen sukupolven edustaja työskentelee Branderilla.
”Eivät kakut ole miksikään muuttuneet. Ne olivat taidokkaita ennen, niin ne ovat myös nyt. Muodit ja makutottumukset muuttuvat toki aikojen saatossa”, Lounamaa pohtii.
Mutta jotkut asiat pysyvät. Yrityksen valokuva-albumissa koreilee käpykakku jo 1930-luvulta.
”On tärkeää ylläpitää perinteisiä reseptejä ja taitoja. Osaaminen säilyy vain tekemällä.”
Branderille haettiin aikoinaan oppia myös Keski-Euroopasta.
”Isäni opiskeli Saksassa konditoriakoulussa. Saksa, Itävalta, Ranska ja Unkari ovat aina olleet kakkumaita.”
Gluteeniton leivonta on ollut osa Branderin tuotantoa jo toistakymmentä vuotta. Liikkeelle lähtö tapahtui Tampereen Keliakiayhdistyksen toiveesta.
”Alku oli katastrofi! Onnistuivathan ne lätyt jollakin tavalla, mutta gluteenittoman jauhon käyttäytymistä ei ymmärretty. Meni pitkä aika, että oppia alkoi kertyä”, Lounamaa muistelee.
2000-luvun alussa yritys teki strategisen päätöksen keskittyä konditoriatuotteisiin ja sen osana gluteenittomaan leivontaan.
”Olemme tehneet vuosien tuotekehitystyön henkilökunnan kanssa, jotta olemme päässeet tähän pisteeseen.”
Tärkein tavoite on, että myös keliaakikoille on tarjolla sekä hyvännäköisiä että hyvän makuisia leivonnaisia.
”On pidettävä koko ajan kirkkaana mielessä, että maku ja ulkonäkö ovat tärkeimmät. Haluamme, että meidän gluteenittomat tuotteemme käyvät kaikille.”
Nykyään Brander leipoo gluteenittomia herkkuja yhtenä päivänä viikossa, tiistaisin. Gluteenittomia konditoriatuotteita saa joka päivä. Gluteenittoman osuus liikevaihdosta on yksi viidennes.
”Emme tee pelkästään gluteenitonta. Meiltä kysytään myös munatonta, laktoositonta ja maitoproteiinitonta. Siinä saa olla vähän taikuri, mutta onnistuu kyllä.”
STINA HAASO
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
