Saarioinen sinnitteli sitkeästi läpi vaikean koronavuoden
"Keskityimme haastavassa tilanteessa kaikessa tekemisessämme siihen, missä osaamisemme on vahvinta."”Poikkeuksellinen vuosi, josta selvisimme hyvin”, ruokatalo Saarioisten toimitusjohtaja Matti Karppinen kommentoi viime vuotta yhtiön tilinpäätöstiedotteessa.
Koronavuosi siirsi ison osan suomalaisten ruokailusta suurkeittiöistä koteihin.
Saarioisten Foodservice -tuotteiden myynti kääntyi viime vuoden keväällä nopeaan ja voimakkaaseen laskuun ja pysyi matalalla tasolla koko loppuvuoden, yhtiön tiedotteessa todetaan.
Kodeissa tehtiin ruokaa raaka-aineista asti, mutta turvauduttiin hyvin usein myös eineksiin.
Uusi ilmiö oli, että moni etäkoululainen sai koulustaan ruokakassin. MT:kin nosti esille sen, että monessa niistä oli mukana nimenomaan Saarioisten ruokaa.
Uusi jakelutapa paikkasi Saarioisten suurkeittiötuotteiden menetyksiä, mutta ei riittänyt korvaamaan niitä kokonaan.
Saarioisten liikevaihto laski edellisvuoden 253,1 miljoonasta eurosta 239,6 miljoonaan ja liiketulos ennen kertaluonteisia eriä 26,8 miljoonasta 25,4 miljoonaan euroon.
"Keskityimme haastavassa tilanteessa kaikessa tekemisessämme siihen, missä osaamisemme on vahvinta, ja ydinliiketoimintamme suorituskyky oli hyvä. Saarioinen-brändi säilytti vahvan asemansa valmisruoan ykkösbrändinä", Karppinen toteaa tiedotteessa.
Yhtiön nettoinvestoinnit olivat 14,8 miljoonaa euroa ja omavaraisuusaste nousi edelleen lähes 75 prosenttiin.
Saarioinen on perheyritys, joka on lähtöisin Kangasalan Sahalahdelta. Muut valmistuspaikat ovat Valkeakoskella ja Huittisissa sekä Viron Raplassa.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat


