
Tutkimus: Lisäjarruvalot ajoneuvon etuosassa voisivat vähentää liikenneonnettomuuksien määrää merkittävästi
Itävaltalaisen Grazin teknillisen yliopiston työryhmä analysoi tutkimuksissaan 200 todellista tienristeyksissä tapahtunutta onnettomuustapausta.
Tutkimusryhmän mukaan etujarruvalon antama visuaalinen signaali voisi merkittävästi lyhentää muiden tienkäyttäjien reaktioaikaa ja näin helpottaa ennakointia. Kuvituskuva. Kuva: Lari LievonenAjoneuvon etuosaan asennetut jarruvalot voivat ehkäistä merkittävästi risteyksissä tapahtuvia onnettomuuksia, kertoo tuore itävaltalaistutkimus.
Tutkija Ernst Tomaschin johtama tutkimusryhmä Grazin teknillisen yliopistossa (TU Graz) Itävallassa analysoi 200 todellista tienristeyksissä tapahtunutta onnettomuustapausta.
Saadun datan ja sen analyysin perusteella tienkäyttäjien reaktioajasta riippuen parhaimmillaan jopa 17 prosenttia törmäyksistä olisi voitu estää ajoneuvon etuosassa olevalla lisäjarruvalolla.
Aiheesta kertoi aiemmin Ilta-Sanomat.
Tutkimuksen mukaan jopa neljäsosassa analysoiduista tapauksista etujarruvalot olisivat myös hidastaneet törmäyksen nopeutta ja siten lieventäneet onnettomuudessa syntyviä vammoja.
Ajoneuvon etujarruvalot ilmoittavat vastaantuleville ja jossain määrin myös sivulta tuleville tienkäyttäjille, että ajoneuvo on aikeissa jarruttaa.
Jos etujarruvalot sammuvat, viestii se muille tienkäyttäjille, että paikallaan oleva ajoneuvo saattaa lähteä liikkeelle. Tomaschin mukaan valon antama visuaalinen signaali voi merkittävästi lyhentää muiden tienkäyttäjien reaktioaikaa ja helpottaa ennakointia.
”Tämä vähentää pysähtymiseen tarvittavaa etäisyyttä ja lopulta onnettomuuden todennäköisyyttä”, Tomasch kertoo artikkelissa.
Siinä missä ajoneuvojen takajarruvalot helottavat punaisina, palavat etujarruvalot vihreinä. Kuva: TU Graz/Adobe StockTutkijoiden oli hyödynnettävä tutkimuksessa onnettomuuksien rekonstruktion ja simuloinnin yhdistelmää, sillä toistaiseksi etujarruvaloilla varustettuja ajoneuvoja on käytetty todellisessa tieliikenteessä vain osana kenttätestiä Slovakiassa.
Ensin kaikkien kokeessa analysoitujen onnettomuuksien tapahtumasarja uudelleen luotiin yksityiskohtaisesti. Tämän jälkeen tutkijat simuloivat tapahtumat uudelleen olettaen, että sivuteiltä tulevat ajoneuvot oli varustettu etujarruvaloilla.
Siinä missä ajoneuvojen takajarruvalot helottavat punaisina, palavat etujarruvalot syttyessään vihreinä.
Ajoneuvon etuosan jarruvalot voitaisiin tutkijoiden mukaan joko helposti integroida ajoneuvojen suunnitteluun tai myös asentaa jälkikäteen jo olemassa oleviin ajoneuvoihin suhteellisen edullisesti.
Tomasch kuitenkin muistuttaa, että etujarruvaloilla on positiivinen vaikutus ajoturvallisuuteen vain, jos muut tienkäyttäjät todella näkevät ne kunnolla.
Osassa rekonstruoiduista onnettomuuksista ajoneuvojen välisen epäsuotuisan kulman vuoksi valot eivät näkyneet parhaalla mahdollisella tavalla.
”Siksi suosittelemme jarruvalojen asentamista myös ajoneuvojen sivuille ja mahdollisten lisävaikutusten tutkimista”, Tomasch kertoo.
Tutkimukseen pääset tutustumaan tarkemmin tästä.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat







