Puurekat kulkivat Huittisissa kieltokylteistä ja metsänomistajan sanasta piittaamatta – "Virhe on tapahtunut"
Metsäyhtiöt toivovat, että kelirikkojen aiheuttamista ajokielloista viestittäisiin mahdollisimman selkeästi.
UPM:n Jarkko Leppimäki pitää kuvan kaltaisia liikennemerkkejä kaikkein selkeimpinä, kun tiekuunat asettavat liikennerajoituksia kelirikon vuoksi. Kuva ei liity jutussa mainittuun tapaukseen. Kuva: Kari SalonenHuittisissa metsää omistava Antti Mikola on pettynyt metsäyhtiöiden ja näiden sopimusyrittäjien piittaamattomuuteen yksityistien ajokiellosta.
Liikennettä on jouduttu rajoittamaan monin paikoin, koska tiet ovat pehmenneet lauhassa ja märässä säässä.
"Kelirikon takia metsäautotien sisäänajoihin on asetettu ajoneuvolla ajo kielletty -liikennemerkit, kuitenkin vailla tulosta. Erityisesti UPM, Stora Enso sekä Vapo kuljetusyrittäjineen ovat kunnostautuneet, ja liikenne on vain kiihtynyt", Mikola kirjoittaa MT:n mielipideosastolla julkaistussa kirjoituksessa.
Mikolan mukaan Stora Ensolle puita ajanut kuljettaja oli ollut sitä mieltä, ettei ajokielto koske häntä.
Stora Enso Metsän hankintajohtaja Antti Suvinen toteaa MT:lle, että virhe on tapahtunut. Ajokiellosta ei ollut tietoa Stora Enson tietojärjestelmässä, mutta silti sitä olisi pitänyt noudattaa,
"Totta kai meidän ja meidän sopimusyrittäjien pitää kunnioittaa ajokieltomerkkejä. Kyllä ne koskevat kaikkia ja niistä kuuluu välittää."
Suvinen kertoo, että Stora Enson metsäasiantuntija on parhaillaan paikan päällä katsomassa tien kuntoa. Metsänomistajaan luvataan olla yhteydessä.
Suvisen mukaan kuljettajat törmäävät toisinaan myös aiheettomiin ajokielto- ja painorajoitusmerkkeihin, jotka tiekunta on unohtanut poistaa. Kuljettajan pitäisi ajokieltomerkin havaitessaan aina ottaa yhteyttä Stora Enson toimihenkilöön tilanteen selvittämiseksi.
"Virhe on käynyt siinä, että tilannetta ei tarkistettu, että onko ok hakea sieltä puita."
Suvinen kertoo Stora Enson saavan metsänomistajilta pääsääntöisesti hyvää palautetta. Suurelle toimijalle sattuu väistämättä välillä virheitä.
Myös UPM Metsän läntisen alueen operaatiopäällikkö Jarkko Leppimäki vakuuttaa, että ajokieltoja on ehdottomasti noudatettava.
"Ei tietenkään ole tarkoitus rikkoa metsäpohjia eikä teitä. Meillä on periaate että tiet kunnostetaan siihen kuntoon, mikä se oli meidän tullessa."
Leppimäen mukaan Huittisten tapauksessa ajokiellon rikkomiseen johti puutteellinen tiedonkulku.
UPM:n puunostajalle oli ilmoitettu kaupan yhteydessä että tienkäyttöoikeus olisi, ja puunostaja oli vielä erikseen varmistanut asian.
Nyt on selvinnyt, että tietä olisi saanut käyttää vain maatalous- ja henkilöliikenteeseen, mutta ei puutavaran kuljettamiseen.
"Se jäi ketjussa vähän hämäräksi. Harvoin on rajattu tiettyjä kuljetusmuotoja pois."
Leppimäki vinkkaa tiekunnille, että selkeimpiä ovat kelirikkoajaksi asennettavat liikennemerkit, joissa ilmoitetaan painorajoitukset.
Lauha ja märkä keli haittaa puun korjuuta ja kuljetusta tällä hetkellä laajalti. Keväisen kelirikon varalle suunniteltuja leimikoita hakataan monin paikoin jo nyt.
"Täällähän on hurja kelirikko koko Etelä-Suomessa. Tiestöt on kovilla, se on selvä asia. Pitää sorastaa ja ajaa murskeita jotta puu saadaan kuljetettua. Toivottavasti talvikelit tulee vielä loppukuusta", Leppimäki toivoo.
Lue myös:
Artikkelin aiheetMetsäpalvelu
Miltä metsäsi näyttää euroissa? Katso puun hinta alueittain ja hintojen kehitys koko Suomessa.

- Osaston luetuimmat
