Nälkä yllättää liikkujat, ja se näkyy kauppojen välipalahyllyssä – hitiksi ovat osoittautuneet erityisesti kaupassa täytetyt leivät
Välipalatuotteissa sekä kysyntä että tarjonta ovat kasvaneet viime vuosina, ja koronapandemia kasvatti menekkiä entisestään.Voileipää ja kahvia vaiko kenties salaattia, proteiinirahkaa ja smoothieta? Ruokakauppojen välipalahyllyssä ja mukaan otettavissa to go -tuotteissa on nykyään melkoisesti varaa valita.
Välipalatuotteiden myynti on kasvanut viime vuosina lähes parinkymmenen prosentin vuosivauhtia, kertoo Keskon osto- ja myyntijohtaja Janne Vuorinen. Se on paljon jopa muihin valmisruokiin verrattuna, sillä kaikkien valmisruokien myynti on kasvanut viime vuosina noin kymmenen prosentin vuosivauhtia.
Koronapandemia vauhditti valmisruokien myyntiä omalta osaltaan, sillä ravintolat olivat pitkiä aikoja kiinni, mutta nälkä yllätti työntekijät, paikasta toiseen liikkujat ja matkailijat tavalliseen tapaan. Mukaan otettavien tuotteiden myynti kasvoi erityisesti rajoitusten loputtua ja ihmisten liikehdinnän kasvettua.
Välipalatuotteiden myynti on Vuorisen mukaan kiivainta liikenteen solmukohdissa ja kaupunkien keskustoissa, joissa pääsee jalan paikasta toiseen. Tällaisissa paikoissa välipalatuotteet on yleensä aseteltu myymälään näkyvälle paikalle, josta ne voi poimia mukaan ripeästi.
”Käytännössä välipalatuotteet tuovat joustavuutta arkeen, kun akuuteimman nälän pystyy taltuttamaan lennosta”, Vuorinen pohtii.
Välipalatuotteiden kysynnän kasvu johtuu osittain myös valikoiman kasvusta, Vuorinen kertoo. Ja toisaalta kysynnän kasvu saa valmistajat tuomaan markkinoille uusia tuotteita.
Tällä vuosikymmenellä suosiotaan ovat kasvattaneet aivan erityisesti välipalahyllyn kylmät leivät. Vuorista itseään on hämmästyttänyt erityisesti yhden tietyn leipätyypin menekki: kaupassa paikan päällä saman päivän aamuna täytetyt leivät ja patongit ovat osoittautuneet yllättäväksi myyntihitiksi.
”Myyntiluvut ovat olleet huikeita niissä paikoissa, joissa tällaisia leipiä on tarjolla”, Vuorinen kertoo.
Samalla, kun välipalatuotteiden kysyntä ja tarjonta ovat kasvaneet, valikoima on muuttunut Vuorisen mukaan terveellisempään ja kevyempään suuntaan.
”Ennen välipalojen tarjonta oli aika kapealle asiakasryhmälle, sillä tarjolla oli lähinnä kolmioleipää.”
Asiakkaille maistuvat vuosi vuodelta paremmin esimerkiksi smoothiet, proteiinipitoiset rahkatuotteet, kasvipohjaiset välipalat ja valmiit annossalaatit. Salaattien ja annospikareissa myytävien välipalojen mukaan ottamista helpottaa se, että useissa tuotteissa on mukana ruokailuväline.
Suomeen näyttää Vuorisen mukaan rantautuvan myös Keski- ja Etelä-Euroopasta tuttu kulttuuri, jossa kaupunkien aamuliikenteessä kävellään kahvi ja sämpylä kädessä.
”Ei tällainen kävellessä syöminen vielä suuri juttu ole, mutta sisemmillä kaupunkialueilla sitäkin jo näkee.”
Vuorinen uskoo, että välipalatuotteiden menekki on taattu myös tulevaisuudessa, sillä tuskin arjen kiireisyys tulee ainakaan vähenemään. Trendejä pitää kuitenkin seurata tiukasti, jotta asiakkaiden toiveisiin pystytään vastaamaan.
”Jos vastatäytetty patonki oli tämän vuosikymmenen alun hitti, seuraava hitti löytyy myyntidataa tutkimalla.”
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat






