Luomutuotteiden myynnin alamäki jatkuu
Viime vuonna luomutuotteita myytiin päivittäistavarakaupassa 352 miljoonalla eurolla vuonna, arvioi luomualan yhteistyöjärjestö Pro Luomu. Myynti laski noin 6 prosenttia edellisestä vuodesta.Luomutuotteiden myynti laski viime vuonna edellisvuoden tapaan, kertoo luomualan yhteistyöjärjestö Pro Luomu. Viime vuonna luomutuotteita myytiin päivittäistavarakaupassa 352 miljoonalla eurolla. Myynti laski noin 6 prosenttia edellisestä vuodesta.
Alamäkeen on syynä ruuan hinnan nousu. Suomalaisista 66 prosenttia kokee, että hinta vaikuttaa olennaisesti siihen, mitä ruokaa he kaupasta ostavat, Pro Luomu tiedottaa. Esimerkiksi lapsiperheet kuluttavat luomua aktiivisesti ja ostavat sitä kerran viikossa. Sama ryhmä kertoo, että heidän luomuostoksiinsa hintojen nousu on vaikuttanut merkittävästi.
Suosituimmat luomutuotteet 2023
1. Banaani
2. Kananmuna
3. Maito
4. Appelsiinimehu
5. Kahvi
Luomun osuus päivittäistavarakaupan kokonaismyynnistä oli noin 1,9 prosenttia.
Markkinaosuudella mitattuna suurin siivu luomun halussa oli viime vuonna lastenruuilla, 23 prosenttia. Jaetulla kakkossijalla olivat kananmunat ja kasvisöljyt, joilla molemmilla oli hallussaan 13 prosenttia. Myös hiutaleet ja suurimot kipusivat yli 10 prosentin, niiden osuus oli 11 prosenttia.
Mehuilla ja mehukeitoilla, jauhoilla sekä kahvilla, teellä ja kaakaolla oli kullakin ryhmällä seitsemän prosentin osuus. Hedelmillä oli hallussaan kahdeksan, maidolla kolmen ja vihanneksilla kahden prosentin osuuus.
Pro Luomun mukaan viime vuosi oli poikkeuksellisen vaikea maitokaapin luomuvälipalatuotteille. Myös tuoreen luomulihan ja luomulihavalmisteiden sekä luomuhedelmien ja -vihannesten myynti laski selvästi.
”Hedelmät ja vihannekset sekä maito ovat luomumarkkinassa merkittäviä tuoteryhmiä. Jos niiden markkina kehittyy negatiivisesti, se vaikuttaa selvästi koko markkinan arvoon”, sanoo tiedotteessa Pro Luomun toiminnanjohtaja Aura Lamminparras.
Pro Luomun mukaan yli puolet suomalaisista pitää EU:n luomumerkkiä luotettavana ja kertoo sen vaikuttavan ostopäätökseen vähintään melko paljon.
Erityisesti 18–29-vuotiaat luottavat luomumerkkiin ja esimerkiksi siihen, että luomu vaikuttaa myönteisesti eläinten hyvinvointiin, luonnon monimuotoisuuteen ja maaperän hyvinvointiin.
Uutista korjattu 7.2.2024 klo 18.33: Markkinaosuudella mitattuna isoin luomutuoteryhmä on lastenruuat.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat








