Ruoka

Mitä ihmettä? Valion proteiinirahkassa on vähemmän proteiinia kuin tavallisessa rahkassa

Valion viestintäpäällikön mukaan maustettuja proteiinirahkoja tulisi verrata muihin välipalatuotteisiin, eikä tavalliseen rahkaan.
Valio
Proteiinirahkapurkkien kyljessä kerrotaan näyttävästi niiden sisältämä proteiinimäärä.

Kaupan kylmähyllyltä proteiininlähteitä etsivälle kuntoilijalle löytyy tätä nykyä useita erilaisia tuotteita, joita mainostetaan nimenomaan terveellisyyden, vähäisen hiilihydraattien määrän tai korkean proteiinipitoisuuden avulla. Yksi tämän segmentin vaihtoehdoista on Valion Profeel -tuotesarja.

Esimerkiksi 175 gramman maustettujen Profeel -rahkapurkkien kylkeen onkin näkyvästi painettu tuotteen sisältämän proteiinin määrä, noin 18 grammaa. Rahka sisältää sataa grammaa kohden siis kymmenen grammaa proteiinia.

Rahkahyllyn tarkempi selaus osoittaa, että tämä ei ole erityisen paljon. Saman verran proteiinia on esimerkiksi saman valmistajan pehmeässä maitorahkassa. Perinteisessä sinertävään purkkiin pakatussa rahkassa proteiinia on sataa grammaa kohden jopa gramma enemmän.

Valion viestintäpäällikkö Aino Laakso vahvistaa havainnon. Hän huomauttaa, että "tavallisen" valkoisen rahkan käyttötarkoitus on erilainen kuin proteiinirahkan.

"Nämä välipalatuotteet ovat sellaisinaan syötäviä. Niissä on valmiiksi joku maku, ja jokin määrä joko sokeria tai muuta makeutusainetta", Laakso selittää.

"On ihan totta, että proteiinin näkökulmasta tavallinen rahka on ihan hyvä vaihtoehto. Proteiinirahkat ovat suunnattu heille, jotka haluavat valmiina syötävän välipalan, joka sopii esimerkiksi kuntoilijalle."

Proteiinirahkaa ei siis ole suunniteltu kilpailemaan tavallisen rahkan kanssa, vaan muiden maustettujen välipalarahkojen kanssa.

"Kun puhutaan valmiiksi maustetuista rahkoista, niin siinä joukossa proteiinirahka on kuntoilijoille paras vaihtoehto."

Esimerkiksi Valion muissa maustetuissa rahkoissa proteiinia on sataa grammaa kohden hieman runsaat seitsemän grammaa. Sokeria niissä on lähes puolet proteiinirahkaa enemmän.

Laakson mukaan kuluttajat ovat innostuneet proteiinituotteista, ja tuotevalikoimaa onkin laajennettu pelkistä rahkoista erilaisiin juomiin, vaahtoihin ja vanukkaisiin. Hän epäilee että syynä on valmiiksi maustettujen välipalojen helppous.

"Esimerkiksi työpaikalle rahkapurkin voi ottaa helposti välipalaksi, eikä tarvitse kuljettaa mukana esimerkiksi pakastemarjoja."

Proteiinilisätuotteita kuluttavat tavoitteellisten urheilijoiden lisäksi runsaasti myös satunnaiset liikkujat, joihin suurempi proteiinipitoisuus tai vähäisempi sokerin määrä verrattuna muihin valmisvälipaloihin vetoaa.

Aiheeseen liittyvät artikkelit

"Olemme monen mielestä pahiksia, mutta on ekoteko olla karjatila" – Ruoka Akatemiassa otettiin kantaa lihansyöntiin

Yrityssaneeraus, sydäninfarkti ja lopulta korona pysäyttivät työhullun – "Piti miettiä, mitä elämältä oikein haluaa"

100 000 euron palkinto Härkiksen ja Nyhtökauran kehittäjille – "Sattui käymään niin hyvin, että Suomessa tuli samaan aikaan markkinoille kaksi kasviproteiinituotetta, jotka kirittivät toisiaan"

"Tavoitteena syödä punaista lihaa hyvällä omallatunnolla" – muhoslainen lihatila teki keittokirjan, jossa on ohjeet kaikkien ruhonosien käyttöön