Löydä ehdokkaasi: MT:n vaalikoneessa koko maan kuntavaaliehdokkaat
Tiede & tekniikka

Vaasa vahvistaa asemaa Suomen sähköpääkaupunkina – Sähkölentoja Merenkurkun yli suunnitteilla

Norja on päättänyt sähköistää kaikki alle puolentoista tunnin lennot vuoteen 2040 mennessä.
Heart Aerospace
Ruotsalaisen Heart Aerospacen tavoite on saada sähkölentokoneelle tyyppihyväksyntä vuoden 2025 aikana. Kaupalliset lennot voisivat alkaa seuraavana vuonna.

Sähkölentokoneilla lentämistä on ajateltu pitkälle Suomen sähköpääkaupungissa Vaasassa. Siellä on käynnissä kaksivuotinen hanke sähkölentämisen käyttöönotosta Merenkurkun alueella.

Jos ensimmäisillä kaupallisilla sähkökoneilla on 400 kilometrin kantama, voi niillä kattaa Vaasasta lähtien yli puolet Suomen pinta-alasta sekä Keski-Ruotsin ja Keski-Norjan.

Norja on päättänyt sähköistää kaikki alle puolentoista tunnin lennot vuoteen 2040 mennessä.

Sähkön puolesta puhuu mielellään myös Helsingin sähkölentokoneyhdistyksen puheenjohtaja Janne Vasama.

"Nopeille junille joudutaan rakentamaan miljardeilla ratoja ja sitten päästään Tampereelle tunnissa. Sähkölentokoneella lentää puolessa tunnissa", Vasama sanoo.

Vasama näkee sähkön mullistavan lentämisen. Tarvitaan pieniä kenttiä lähelle kaupunkien keskustoja.

Sähkö on myös merkittävästi lentobensaa halvempaa, vaikka kerosiini onkin verovapaata.

"Pienempien matkustajakoneiden operointi tulee kannattavammaksi, kuin mitä se oli perinteisellä mallilla."

Hän muistuttaa, että liikenteen pahimpia päästöjä pienhiukkasia ei sähkölentokoneista tule lainkaan.

"Lentämiseen liittyvä demonisointi kääntyy yhtäkkiä päälaelleen. Enää ei ole lentohäpeää, vaan lentämisestä voi olla ylpeä", Vasama sanoo.

Lue myös:

Ensimmäinen sähkölentokone tuli Suomeen vasta pari vuotta sitten – nyt ennakkoluulot alkavat haihtua: "Sähköistäminen oikeastaan helpottaa lentämistä"

Sähköisiä matkustajalentoja nähdään Suomessa vuosikymmenen loppuun mennessä – "Meistä ei koskaan tule teknologiamaana Boeingin tai Airbusin kilpailijoita, mutta voimme olla kapealla alueella maailman huipulla"

Finnair harkitsee 20 sähkölentokoneen hankkimista – 19 paikkaa, kantama 400 kilometriä

Pienessä lentokoneessa upeat maisemat ovat tarpeeksi lähellä

Lue lisää

Ilmailuliiton lehti: Sähkölentokoneet korvaavat pian taksiautoja

Ensimmäinen sähkölentokone tuli Suomeen vasta pari vuotta sitten – nyt ennakkoluulot alkavat haihtua: "Sähköistäminen oikeastaan helpottaa lentämistä"

Sähköisiä matkustajalentoja nähdään Suomessa vuosikymmenen loppuun mennessä – "Meistä ei koskaan tule teknologiamaana Boeingin tai Airbusin kilpailijoita, mutta voimme olla kapealla alueella maailman huipulla"

Pienessä lentokoneessa upeat maisemat ovat tarpeeksi lähellä