
Päivittäistavarakaupan myynti kasvoi viime vuonna — eniten lisääntyi vihannesten menekki
Lihan myynti lisääntyi koronavuonna lähes kymmenen prosenttia. Lihatuotteista eniten kasvoi naudanlihan myynti, mihin vaikutti voimakkaasti ruokailun siirtyminen ravintoloista kotikeittiöihin.
Elintarvikkeet muodostivat vuonna 2020 noin kaksi kolmasosaa koko päivittäistavarakaupan myynnistä. Kuva: Jaana KankaanpääPäivittäistavarakaupan myynti kasvoi viime vuonna 7,3 prosenttia.
Elintarvikkeet muodostivat vuonna 2020 noin kaksi kolmasosaa koko päivittäistavarakaupan myynnistä. Elintarvikkeet, alkoholittomat juomat sekä alkoholijuomat kattavat myynnistä yhteensä runsaat 80 prosenttia.
Maitotuotteet ovat eniten myyty tuoteryhmä.
Elintarvikkeiden myynnin lisäys oli seurausta ennen kaikkea määrien kasvusta. Elintarvikkeiden kuluttajahinnat olivat joulukuussa keskimäärin matalammat kuin tammikuussa 2020.
Alkoholittomien juomien myynnin kokonaiskasvusta yli puolet selittyy hintojen nousulla. Myös tupakan myynnin kasvu on seurausta hintojen kallistumisesta.
Hintojen nousun taustalla ovat osin vuoden 2020 aikana voimaan tulleet virvoitusjuomaveron sekä tupakkaveron korotukset.
Tuoteryhmätasolla kasvu oli merkittävintä vihanneksissa, joiden hintojen lasku siivitti kilomääräisen myynnin reippaaseen nousuun.
Lihan myynti lisääntyi koronavuonna lähes kymmenen prosenttia. Lihatuotteista eniten kasvoi naudanlihan myynti, mihin vaikutti voimakkaasti ruokailun siirtyminen ravintoloista kotikeittiöihin.
Myös erilaiset hyvin säilyvät tuotteet tekivät kauppansa.
”Etätyö on vähentänyt lounasravintoloiden asiakkaita, ja etäkoulu on siirtänyt koululaisia ruokailemaan kotiin. Kaikkiaan ravintolakäynnit ovat vähentyneet ja ulkomaanmatkailun rajoitukset tyrehdyttäneet matkustamisen ja matkustajatuonnin”, sanoo Päivittäistavarakauppa ry:n toimitusjohtaja Kari Luoto.
Luodon mukaan maaliskuun hamstrauspiikki jäi poikkeukseksi, mutta koronasta johtuvat muutokset ovat silti niin merkittäviä, että ne värittävät koko vuotta.
”Muutokset näkyvät suorimmin lihan myynnissä mutta vaikuttavat myös esimerkiksi maito- ja viljatuotteiden myynnin kehitykseen. Hieman yllättävää on, että makeisten ja suklaan myynti on kehittynyt selvästi keskimääräistä elintarvikkeiden myynnin kasvua hitaammin.”
Kesko teki koronavuonna ennätystuloksen – liikevoitto kasvoi yli 100 miljoonalla eurolla
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat

