
Alueellisten osuuskauppojen luottamusjohtajat: Tescon tuotteilla ei suurta merkitystä kokonaismyynnissä
Osuuskauppojen hallintoneuvostoissa puolustetaan myös kotimaisen ruuan asemaa.
S-ryhmä perustelee Tescon tuotteiden tuomista erityisesti allergiasyillä. Kuva britannialaisesta myymälästä. Kuva: Andrew Parsons / i-Images, Tescon kuvapankki
Tescon allergia- (Free from) ja Finest-tuotteet ilmestyivät alkuviikosta S-ryhmän kauppoihin. Kuva pääkaupunkiseudun Alepasta. Kuva: Janne ImpiöTurun seudun osuuskaupan hallintoneuvoston puheenjohtaja, maanviljelijä Timo Holmén tutustui keskiviikkona paikallisessa Prismassa uusiin Tesco-tuotteisiin. Hän arvioi, että muutamalla sadalla elintarvikkeella ei tule olemaan suurta merkitystä, kun kaupoissa voi olla myytävänä kymmeniä tuhansia tuotteita.
"Me puhumme nyt promilleista. En usko, että suurta menekkiä tulee olemaan, ainakaan Finest-tuotteilla. Allergiatuotteilla varmasti on", hän sanoo.
Kaupoissa on jo ulkomaisten toimittajien elintarvikkeita, joiden määrät ovat suurempia kuin Tescon.
"En periaatteesta kannata ruuan tuontia Suomeen, jos oma teollisuus tekee vastaavaa."
S-ryhmä toi maanantaina myytäväksi noin 200 Tescon elintarvikkeita ja tuotteita Prismoihin, S-marketteihin ja pääkaupunkiseudun Alepoihin.
Tescon elintarvikkeista puolet on allergiatuotteita, esimerkiksi gluteenittomia, ja toinen puolisko on taas kuivaelintarvikkeita, kuten pastoja ja teetä.
Holmén sanoo, että tietyille asiakkaille uudet elintarvikkeet ovat hyvä juttu.
"Jos vastaavia tuotteita ei oma teollisuus tarjoa, minusta asia on ihan ok."
S-ryhmän on mainostanut tuotteita laadukkaiksi ylellisyystuotteiksi. Hintatasosta ei ole mainoksissa kerrota.
"En näe, että Tescon ruoka olisi jotenkin parempaa verrattuna kotimaiseen. Jos tavaroille on kysyntää, se riittää."
Kilpailu on rajua. Holmén sanoo, että S-ryhmässä halutaan vastata myös kilpailuun. Hän mainitsee Lidl-kaupan, jolla voi olla vastaavia tuotteita tarjolla.
"En tiedä, onko näin," hän toteaa.
"Mutta jos kilpailijoilla on, meidänkin pitää toimia", hän jatkaa.
Osuuskauppa Hämeenmaassa uuteen tuontiruokaan suhtaudutaan myönteisesti.
Hallintoneuvoston puheenjohtaja Maija-Liisa Lindqvist kertoo, että pääpaino pysyy kotimaisessa ruuassa.
"Ostamme noin 300 miljoonalla eurolla suoraan ruokaa tuottajilla. Haluamme jatkaa sama linjaa jatkossakin."
Lindqvist sanoo, että myös kaupan hallinnossa ymmärretään se, että kotimaista ruokahuoltoa pitää.
"Se pysyy yllä, jos sille on menekkiä."
Hän myös arvioi, että Tescon tuotteiden rooli on "marginaalinen" ja ne täydentävät entisestään kauppojen valikoimaan.
"Valikoimaamme on kaivattu uusia elintarvikkeita allergikoille."
Myös osuuskauppa Keskimaan hallintoneuvoston puheenjohtaja Sami Kettunen kommentoi, että valikoimien laajennus on positiivinen asia.
"S-ryhmä on edelleen suuri kotimaisen ruuan myyjä", hän toteaa.
Marttila moittii S-ryhmän hehkutusta: "Halpakauppaketju Tescoa aletaan brändätä tuontilaadulla"
S-ryhmä lisää ulkomaisten elintarvikkeiden tuontia: "Emme vähennä kotimaisten osuutta"
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
