Kaasuautojen tankkausverkosto kasvaa tasaisesti
Suomessa on tällä hetkellä noin 80 biokaasuautojen tankkauspaikkaa, joista suurin osa sijaitsee väkirikkailla alueilla Uudellamaalla sekä Tampereen seudulla.Laukaa
Lievestuoreen Lämpö Oy:n toimitusjohtaja Heidi Petroff ja hallituksen puheenjohtaja Tuomo Auer avasivat uuden biokaasuautojen tankkausaseman Lievestuoreelle marraskuun lopussa. Kuva: Petteri KivimäkiBiokaasuautojen tankkauspaikkojen verkosto kasvaa ja tihentyy Suomessa tasaisesti, kertoo MT:lle Kaasuautoilijat ry:n hallituksen puheenjohtaja Jani Hautaluoma.
”Tankkausasemien määrä on enemmän kuin kaksinkertaistunut viimeisten viiden vuoden aikana”, Hautaluoma toteaa.
Hän arvioi, että uusia tankkauspaikkoja syntyy tasaisesti lisää myös lähivuosina maan eri osiin. Tällä hetkellä Suomen biokaasuautojen tankkausverkostossa on vielä maantieteellisesti laajoja katvealueita.
”Kainuu ja Lappi ovat selkeitä katvealueita, mutta lähivuosina uusia tankkausasemia on tulossa erityisesti Kainuuseen sekä myös Lappiin. Maakaasun ja biokaasun rooli raskaassa liikenteessä auttaa myös muun liikenteen asemaverkostoa kasvamaan”, Hautaluoma sanoo.
Mitä pitäisi tapahtua, että autoilijat pääsisivät tankkaamaan biokaasua jatkossa maan kaikissa osissa?
”Paikallisen biokaasutuotannon skaalaus erityisesti maaseuduilla auttaisi asemaverkoston kasvuun, samoin synteettisen vihreän vetypohjaisen tuotannon ja jakelun kasvu. Kuntien aktiivisuus on tärkeää, kuten myös valtion kannustus biokaasuautoiluun”, Kaasuautoilijat ry:n hallituksen puheenjohtaja muotoilee.
Suomessa on tällä hetkellä noin 80 biokaasuautojen tankkauspaikkaa, joista suurin osa sijaitsee väkirikkailla alueilla Uudellamaalla sekä Tampereen seudulla.
Tankkauspaikat ovat toistaiseksi keskittyneet voimakkaasti keskuskaupunkeihin sekä niiden liepeille.
Keski-Suomen uusin biokaasun tankkausasema aloitti toimintansa Lievestuoreella marraskuun lopussa.
”Selvitimme vuonna 2020 ensin mahdollisuutta sille, voisiko biokaasu toimia lämpölaitostemme varalähteenä. Kävi ilmi, ettei sen käyttäminen lämmitysenergiana tuolloin ollut järkevää, koska hakkeella tuotetun lämmön hinta oli kilpailukykyisempi suhteessa biokaasuun. Biokaasun tuottaminen liikennekäyttöön osoittautui sen sijaan järkeväksi”, Lievestuoreen Lämpö Oy:n toimitusjohtaja Heidi Petroff kertoo.
Lievestuoreen Lämpö Oy tuottaa kahdessa lämpökeskuksessa lämpöä hakkeesta. Biokaasun tankkausasema on yritykselle uusi aluevaltaus.
”Valtiollinen tukipolitiikka kannusti osaltaan meitä lähtemään biokaasuliiketoimintaan tankkausasema edellä”, Lievestuoreen Lämpö Oy:n hallituksen puheenjohtaja Tuomo Auer sanoo.
Lievestuoreen tankkausasemalla tehdään Heidi Petroffin mukaan tällä hetkellä noin sata tankkausta kahdessa viikossa.
”Etsimme potentiaalisia uusia asiakkaita joukkoliikenteen ja jätekuljetusten parista. Tankkauspaikkaa voivat käyttää sekä henkilöautot että isommat kuorma-autot. Tähän mennessä asiakaskuntamme on koostunut henkilöautoista”, Petroff sanoo.
Tuomo Auer kertoo luottavansa siihen, että puute biokaasun tankkauspaikoista Jyväskylässä tuo asiakkaita myös Lievestuoreelle. Tankkausasemalta on Jyväskylän keskustaan matkaa noin 25 kilometriä.
”Jyvässeudulla on huutava pula liikennebiokaasusta. Tankkauspaikkoja on Jyväskylässä vain kolme. Olemme asettaneet toivomme siihen, että tänne löydettäisiin tankkaamaan.”
Investointipäätös lyötiin lukkoon vuodenvaihteessa 2022. Sitten maailma ja energiamarkkinat mullistuivat helmikuussa, kun Venäjä hyökkäsi Ukrainaan.
”Kyllähän tämä kaikki on pelonsekaisia tunteita aiheuttanut. Mutta toisaalta nyt kiinnitetään aiempaa enemmän huomiota omavaraisuuteen. Myös biokaasu on uudella lailla huomattu vaihtoehtona”, Petroff pohtii.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat



