Päivitetty ohjeistus palautuksiin ruokavaltuutetulta
Elintarvikevaltuutettu julkaisi päivitetyn ohjeistuksen alan toimijoille tuotteiden palauttamiseen liittyen.
Uuden säännöksen mukaan ostaja ei saa palauttaa hävikkituotteita maksamatta niistä tai niiden hävittämisestä. Kuvituskuva. Kuva: Markku VuorikariRuokavaltuutettu on julkaissut päivitetyn ohjeistuksen elintarvikemarkkinoita koskevan sääntelyn noudattamisen tueksi. Taustalla on runsas vuosi sitten uudistettu EU:n kauppatapadirektiivi.
Säännöksen mukaan ostaja ei saa palauttaa myymättä jääneitä maataloustuotteita tai elintarvikkeita tavarantoimittajalle maksamatta niistä tai niiden hävittämisestä.
Poikkeuksena ovat sellaiset tuotteet, joita ei ole aiemmin ollut tavarantoimittajan valikoimassa. Tällaisia voisivat olla esimeriksi uuden tuotteen koe-erät. Poikkeus edellyttää, että palautuksista sovitaan juuri tavarantoimittajan aloitteesta, ei ostajan.
Tällainen palautusta koskeva sopimus voi olla voimassa enintään kolme kuukautta.
Valtuutetun tiedotteen mukaan muutos on herättänyt alan toimijoissa paljon kysymyksiä esimerkiksi siitä, mitä uusi säännös käytännössä tarkoittaa, miten sitä tulee tulkita ja mikä on sen suhde esimerkiksi hävikkihyvityksiin.
Pääsääntö on, että palautuksia koskevaa säännöstä sovelletaan kaikkiin elinkeinonharjoittajien välisiin maataloustuotteiden ja elintarvikkeiden kauppaa koskeviin sopimuksiin ja käytäntöihin.
Lisäksi tavarantoimittajan on oltava liikevaihdoltaan ostajaa pienempi ja ostajan liikevaihto on oltava vähintään kaksi miljoonaa euroa.
Lakia ei sovelleta kuluttajien kanssa suoraan käytävään kauppaan.
Käytännössä siis ostaja ei saa palauttaa myymättä jääneitä maataloustuotteita tai elintarvikkeita tavarantoimittajalle maksamatta niistä tai niiden hävittämisestä.
Ostaja ja tavarantoimittaja eivät saa edes keskinäisellä sopimuksella sopia tuotteiden palauttamisesta myyjälle siten, että ostaja ei maksa myynnissään olleista tuotteista.
Pykälä koskee myymättä jääneitä tuotteita, kuten pilaantuneita taikka sallitun tai suositellun myyntiajan päättymistä lähestyviä tuotteita. Myymättä jääneitä tuotteita voivat olla myös esimerkiksi tuotteet, joiden myyntisesonki on päättynyt tai päättymässä, vaikka tuotteiden myyntiaikaa muutoin olisi vielä jäljellä.
Lähtökohta siis on, että kun ostaja on tilannut ja saanut tuotteet myytäväkseen, ostaja kantaa taloudellisen riskin siitä, että tuotteet jäävät myymättä.
Tarkempi palautusohje on Ruokaviraston nettisivuilla.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat





