Ilmastolait saivat Euroopan parlamentin hyväksynnän: Ilmaiset päästöoikeudet poistuvat, energiasiirtymään helpotusta
Parlamentti hyväksyi vuoden 2022 lopulla saadut neuvottelutulokset keskeisistä Fit for 55 -ilmastopaketin osista.
Tieliikenne ja rakennukset kuuluvat jatkossa uuteen erilliseen päästökauppajärjestelmään. Kuva: Markku VuorikariEuroopan parlamentti hyväksyi tänään tiistaina päästökauppajärjestelmän uudistumisen, uuden hiilirajamekanismin ja sosiaalisen ilmastorahaston, Euroopan parlamentti tiedottaa. Fit for 55 -ilmastopaketin tavoite on vähentää kasvihuonekaasupäästöjä 55 prosenttia vuoden 1990 tasosta.
Päästökauppajärjestelmän tavoitetaso nousee, sillä päästökauppaan kuuluvien alojen kasvihuonekaasupäästöjä tulee vähentää 62 prosenttia vuoteen 2030 mennessä vuoden 2005 tasosta. Uudistus poistaa ilmaiset päästöoikeudet vaiheittain vuosina 2026–2034.
Tieliikenne ja rakennukset kuuluvat jatkossa uuteen erilliseen päästökauppajärjestelmään, joka luo hinnan näiden alojen kasvihuonekaasupäästöille vuonna 2027.
Meriliikenteen pästöt sisällytetään päästökauppajärjestelmään ja lentoliikenteen päästökauppajärjestelmä uudistuu. EU poistaa asteittain ilmailualan ilmaiset päästöoikeudet vuoteen 2026 mennessä ja edistää kestävien lentopolttoaineiden käyttöä.
EU:n uusi hiilirajamekanismi rajoittaa hiilivuotos EU-alueen ulkopuolelle. Hiilirajamekanismi kompensoi EU:n päästökauppajärjestelmän kustannuksia ja kannustaa myös kolmansia maita kunninahimoisiin päästövähennyksiin. Samalla tuotannon siirtyminen löyhemmän sääntelyn maihin pyritään estämään.
Hiilirajamekanismia sovellettaisiin raudan, teräksen, sementin, alumiinin, lannoitteiden, sähkön ja vedyn tuotantoon sekä tietyin edellytyksin epäsuoriin päästöihin.
Mekanismi otetaan käyttöön asteittain vuosina 2026–2034 samalla, kun EU:n päästökauppajärjestelmän ilmaiset päästöoikeudet poistetaan.
Sosiaalinen ilmastorahasto pyrkii varmistamaan, että energiasiirtymä tapahtuu oikeudenmukaisesti. Se hyödyttää etenkin haavottuvaisia kotitalouksia, mikroyrityksiä ja ihmisiä, jotka kärsivät energia- ja liikenneköyhyydestä.
Rahaston tuet on tarkoitus rahoittaa myymällä päästöoikeuksia 65 miljardin euron edestä. 25 prosenttia rahoituksesta tulisi jäsenmailta, jolloin rahaston kokonaistaso olisi 86,7 miljardia euroa.
Tekstit on vielä hyväksyttävä virallisesti neuvostossa. Sen jälkeen ne julkaistaan EU:n virallisessa lehdessä ja astuvat voimaan 20 päivää myöhemmin.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat









