Medialiiton Kangaskorpi: Maaseudulla moni kokee Ylen liian vihreäksi ja kaupunkilaiseksi
Medialiiton puheenjohtaja peräänkuuluttaa keskustelua Ylen ja kaupallisen median työnjaosta.
Moniäänistä maakuntalehdistöä ja Maaseudun Tulevaisuutta tarvitaan, jotta median moniäänisyys toteutuu, Vesa-Pekka Kangaskorpi painottaa. Kuva: Petteri KivimäkiMedialiiton puheenjohtaja, EK:n hallituksen jäsen ja Keskisuomalainen Oyj:n konsernijohtaja Vesa-Pekka Kangaskorpi kertoo hieman säpsähtäneensä, kun luki tänään perjantaina aamulla Maaseudun Tulevaisuuden teettämän Yle-gallupin tuloksia.
Gallupin mukaan 54 prosenttia suomalaisista saa mielestään Yle-veroa vastaan riittävän hyvää palvelua.
"Mielestäni tyytymättömien osuus on yllättävän suuri. Yllättävän pieni enemmistö vastaajista on tyytyväinen Yleltä saamaansa palveluun. Onneksi luku on kuitenkin noin päin", Kangaskorpi pohtii.
Maaseudulla asuvat ovat Yleen tyytymättömimpiä, kun taas kaupunkien vihreät, sinkut ja kotona asuvat nuoret ovat veroa vastaan saamaansa palveluun tyytyväisimpiä.
Tämä seikka ei Kangaskorpea yllätä.
"Tällainen tulos kertoo mielestäni monesta asiasta. Ylen mediasisältöjä ohjataan tietyn tyyppisestä lähtökohdasta, ja niitä tekevät ehkä vihreät kaupunkilaiset. Samalla pahimmillaan unohdetaan, että Suomi on paljon muutakin kuin vihertävä ja urbaani pääkaupunkiseutu."
Medialiiton puheenjohtajan mielestä MT:n Yle-gallup osoittaa, että maaseudulla moni kokee Ylen liian vihreäksi ja kaupunkilaiseksi.
"Kun Ylen mediasisältö suuntautuu nykyään paljolti nuorille kaupunkilaisille, tarvitaan median moniäänisyyden toteutumiseen elinvoimaista maakuntalehdistöä sekä Maaseudun Tulevaisuutta", Kangaskorpi toteaa.
Hän peräänkuuluttaa keskustelua siitä, millainen työnjakoa Ylen ja kaupallisen median välillä olisi järkevää.
"On selvää, että molempia tarvitaan. Mielestäni Ylen ei kannata yrittää tehdä kaikkea, vaan se voisi enemmän keskittyä tuottamaan laadukkaita asiaohjelmia, palvelemaan erilaisia erityisryhmiä sekä kertomaan siitä, mitä Brysselissä ja Shanghaissa tapahtuu."
Ylen toimitusjohtaja Merja Ylä-Anttila on väläytellyt Ylen ja kaupallisen median välistä yhteistyötä, joka voisi ulottua uutisyhteistyöhön saakka.
Kangaskorpi kannattaa ajatusta, mutta tietyin varauksin.
"Yle pystyy verovaroin tuottamaan erilaisia teknologisia alustoja. Ajattelen, että Ylen tuottamia liikkuvan kuvan sisältöjä tai Ylen vaalikoneita voisi kyllä hyvinkin hyödyntää myös maakuntalehdissä", Kangaskorpi sanoo.
"Toisaalta on myös tärkeää huolehtia siitä, ettei mediakenttä samankaltaistu liikaa. Siitä huolehditaan parhaiten, kun huolehditaan, että toimintaympäristö on kaupalliselle medialle kilpailukykyinen."
Kangaskorpi myös haastaa Yleä ohjaamaan verkkoliikennettään kotimaisille mediasivustoille.
”Joskus tuntuu erikoiselta, että Yle ohjaa niin paljon verkkoliikennettään kansainvälisille yhdysvaltalaistaustaisille jäteille, kuten Facebookille, Instagramille ja Twitterille sen sijaan, että sitä ohjautuisi Ylen kautta kotimaisille mediatoimijoille."
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
