Tuottajajärjestö ja S-ryhmä nahistelevat vihanneskaupasta
Vihanneskiista nosti taas kerran pinnalle tuottajajärjestön ja kaupan välisen jännitteen. MTK:n toiminnanjohtaja Antti Sahi arvosteli viime viikolla MTK-Keski-Pohjanmaan kevätkokouksessa etenkin S-ryhmän toimintaa sopijaosapuolena.
Sahin tietojen mukaan kauppaketju on ylimielisesti ja yksipuolisesti ilmoittanut vihannes- ja hedelmätuottajille keskittävänsä hankinnat vain muutamalle tuottajalle.
”Kauppa kyykyttää tuottajaa”, kertoo Sahi.
MTK vaatikin perjantaina viranomaisia puuttumaan päivittäistavarakaupan liian vahvaan asemaan.
Tuottajat kaipaavat lainsäädäntöä ja riippumatonta valvojaa, jotta kauppa saadaan noudattamaan kaupankäynnin eettisiä sääntöjä.
Ongelmat nousivat esille myös Kilpailu- ja kuluttajaviraston selvityksessä. Viraston mukaan kaupat saattavat esimerkiksi muuttaa vihannesviljelijöiden sopimusehtoja yksipuolisesti. Joskus viljelijä saa tietää hinnan vasta, kun tuotteet on myyty.
S-ryhmä vastasi perjantaina Sahin esittämään kritiikkiin sopimusrikkomuksista.
”Väite on perätön”, valikoimajohtaja Ilkka Alarotu kommentoi asiaa Maaseudun Tulevaisuudelle perjantaina.
Alarodun mukaan muutamien pienten toimittajien toimitusketjuja on tarkistettu.
Käytännössä pienet tuottajat myyvät tulevaisuudessa vihanneksensa tuottajayhteenliittymälle tai paikallisena tuotteena oman alueensa myymälöille.
Alarodun mukaan muutokset on tehty ilman kiistoja. Hän katsoo, että moni tuottaja on sen sijaan ihmetellyt entisiä ”hölmöjä” käytäntöjä ja puolestaan kiitellyt uudistusta, jossa tuotteiden matka pellolta kauppiaalle lyhenee.
S-ryhmän ja tuottajien välisissä toimitussopimuksissa ei ole Alarodun mukaan epäselvyyksiä.
”Meillä on sopimukset kunnossa. Emme hyväksy eettisesti vääriä sopimuksia”, hän vakuuttaa.
S-ryhmä kannattaa ajatusta riippumattomasta sopimusvalvojasta.
MTK on lopulta sivullinen toimija tuottajien ja kaupan välisessä yhteistyössä.
Sahi haluaakin kritisoida S-ryhmän menettelytapoja.
”Kirjallisia sopimuksia on irtisanottu suullisesti. Kilpailuviranomaiset ovat vaatineet, että kaupan pitäisi kohdella tuottajia asiallisesti ja tasapuolisesti”, hän muistuttaa.
Sahi arvioi, että S-ryhmän päätös lisätä tuottajayhteenliittymien merkitystä vaikuttaa kotimaisten vihannesten ja hedelmien tarjontaan heikentävästi.
Samalla kauppaketju raivaa tilaa omille tuotemerkeilleen, hän katsoo.
S-ryhmä on uudistamassa elintarvikkeiden ”hankintamallia”. Sillä haetaan eri tuotteille ”parempaa tuoreutta ja kasvavaa menekkiä”.
Jatkossa pienten tuottajien tuotteet toimitetaan joko suoraan myymälöihin tai yhdistetään osaksi ”tuottajayhteenliittymien” suurempia toimituseriä.
Alarodun mukaan se voi jatkossa jopa helpottaa paikallisten tuotteiden pääsyä kauppoihin.
S-ryhmä pyrkii lisäävänsä lähellä tuotetun ruuan tarjontaa kaupoissaan.
Alarodun mukaan tuore-elintarvikkeiden pitkiä kuljetusmatkoja, etenkin turhia edestakaisia rekkakyytejä, yritetään karsia.
Alarotu myöntää, että haaste on vaikea.
”Valtaosa kotimaisista elintarvikkeista toimitetaan ensin keskusliikkeille, josta alueelliset osuuskaupat hankkivat ne valikoimiinsa”, hän sanoo.
Lähiruuan painoarvoa ja todellisia mahdollisuuksia ei tiedetä.
”Meillä ei ole tiedossa tarkkoja lukuja edes siitä, kuinka paljon kauppoihin toimitetaan lähiruokaa”, hän lisää.
S-ryhmä ei ole asettanut tavoitetta, kuinka paljon lähiruuan osuus kasvaa.
Alarodun mukaan kuluttaja huomaa viime kädessä muutokset kaupassa.
”Asiakas määrää lopulta sen, kuinka paljon lähiruokaa ostetaan”, hän tiivistää.
Kauppojen pitäisi tuoda esiin ruuan alkuperä ja varmistaa tuotantoketjun jäljitettävyys.
Sahi sanoo, että myös kaupan omien merkkien taustat pitäisi tuoda esiin. Nyt kauppa haluaa hävittää kaiken tiedon niissä käytettävien raaka-aineiden alkuperästä ja tuotantotavoista, hän lisää.
Vähittäiskaupan alalla Sahin mielestä kotimaisten elintarvikkeiden halveksunta jatkuu entisestään.
Hän viittaa K-kaupan päätökseen, sillä kauppaketju aikaa tuoda uuden ”halpatuotemerkin” kauppojensa hyllylle.
JANNE IMPIÖ
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
