Kaksi kolmesta suomalaisesta suosii kotimaista maitoa tai lihaa
Suomalaiset eivät suosi kotimaista ruokaa juuri sen enempää kuin Nielsenin kansainvälisen tutkimuksen maissa keskimäärin.
Suomalaisille lähellä tuotettu on tärkeintä maidossa, muualla lähiruuan arvo liitetään ennen kaikkea vihanneksiin. Kuva: Ville-Petteri MäättäKaksi kolmasosaa suomalaisista haluaa kotimaista ostaessaan maitoa ja lähes yhtä moni lihaa. Myös vihanneksissa kotimaisuus on tärkeää keskimääräistä useammalle eli 61 prosentille, selviää konsulttiyhtiö Nielsenin laajasta paneelitutkimuksesta.
Lihan suhteen suomalaiset vastaavat tarkalleen kansainvälisten tutkimusten keskiarvoa: 66 prosenttia vastaajista kotimaasta riippumatta ostaa mieluiten lähellä tuotettua lihaa.
Sen sijaan vihanneksissa suomalaiset ovat kansainvälisen keskiarvon (68 prosenttia) alla.
Jogurtissa enää joka toinen ja jäätelössä vähemmän kuin joka toinen haluaa ostaa mieluiten kotimaista. Näissä suomalaiset ovat lähellä kansainvälisiä keskiarvoja.
Melkein kuusi kymmenestä suomalaisesta ajattelee, että ostopäätöstä tehdessä tuotteen alkuperä on yhtä tärkeää tai tärkeämpää kuin hinta. Yhtä moni suosii paikallista yrittäjyyttä ostopäätöksissään.
Kansainvälisesti kotimaisuutta suosii jopa kolme neljästä asiakkaasta suhteessa hintaan, laatuun tai muihin ostopäätöksen tekoon vaikuttaviin tekijöihin.
Samana päivänä julkaistu Suomalaisen Työn Liiton ostotapatutkimus antaa Nielseniä myönteisemmän kuvan suomalaisten tottumuksista.
Kiinnostus kotimaiseen alkuperään on ruokaa vähäisempää vaatteiden, kenkien, saippuan ja yleispuhdistusaineen suhteen. Niiden alkuperämaalla ei suomalaisille ole suurta merkitystä.
Kansainvälisiä tunnettuja tuotemerkkejä sen sijaan suositaan ostettaessa tietokoneita, matkapuhelimia ja televisioita.
Nielsenin ostajatutkimukseen osallistui noin 32 000 vastaajaa yli 60 eri maasta.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
