Siirry pääsisältöönSiirry hakuun
Siirry sivupalkkiinSiirry alaosaan
  • Farmari turvautui Fazeriin ruokapalveluissa – ensikertalainen lupaa messuvieraille lähievästä

    Ihan niin kuin bajamaja ei enää riitä messuvessaksi, niin talkoomuonittajan sijaan tarvitaan ammattimaiset ruokapalvelut, sanoo vertaa Farmari-näyttelyn päällikkö Henri Honkala.
    Seinäjoella päädyttiin ulkoistamaan ruokapalvelut, sillä omat vapaaehtoisvoimat eivät enää riitä ruokahuollon järjestämiseen.
    Seinäjoella päädyttiin ulkoistamaan ruokapalvelut, sillä omat vapaaehtoisvoimat eivät enää riitä ruokahuollon järjestämiseen. 

    Ensi viikolla pidettävän Seinäjoen Farmari-maatalousnäyttelyn ruokapalveluista vastaa ulkopuolinen toimija.

    ”On valtava voimainponnistus, kun ruokitaan satatuhatta ihmistä. Meillä on aiemmin ollut yksi ammattilainen, muutama palkattu ja lisäksi tuhat talkootyövuoroa, kun pyöritettiin ruokapalvelua”, kertoo näyttelypäällikkö Henri Honkala.

    Honkalan mukaan tuhat talkootyövuoroa on niin paljon, että jo neljä vuotta sitten se meinasi olla tekemätön paikka.

    ”Kuluttajien vaatimukset ovat kasvaneet. Ammattimaisuus on tervetullutta. Tässä on vähän sama kuin vessoissa: bajamaja ei enää riitä, pitää olla kuivakäymälät ja kiinteistöjen vesivessat.”

    Pohjalaiset päätyivät valitsemaan Fazerin ruokapalveluista vastaavaksi, kun he näkivät, miten yritys toimi Seinäjoki-Areenassa.

    ”Fazer on kotimainen perheyhtiö ja sillä on lihakset hoitaa tämä. Sovittiin, että Farmarissa Fazer käyttää vain kotimaisia raaka-aineita ja mahdollisimman paljon lähituotteita.”

    Fazer Food Services on ensimmäistä kertaa vastuussa maatalousnäyttelyn ruokapalveluista. Kokemusta isoista tapahtumista sillä on muun muassa Lahden MM-kisoista.

    ”Näyttelyyn tulee useita erilaisia ruokapisteitä, joissa tarjotaan messuruokaa pikkupurtavasta lounaaseen”, kertoo operatiivinen johtaja Sari Saari.

    ”Lisäksi grillipisteistä saa ostaa paikallisleipomon kaura-sipulisämpylään täytettyjä hodareita ja possutikkareita cole-salaatilla. Kahviloissa on muun muassa täytettyjä rukiisia ja juuresleipiä ja Areenan uudessa ravintolassa bistrotyyppisiä annoksia, kuten rotukarja-, lohi- ja nyhtökauraburgereita”, Saari luettelee.

    Hinnat vaihtelevat parin euron grillimakkarasta 17 euron bistrolounaaseen. Juomamyyjät liikkuvat alueella maitokärryjen kanssa ja Fazerin uusi ruoka-auto seisoo Areenan pihalla.

    Fazer on sitoutunut käyttämään kotimaisia raaka-aineita. Lisäksi se ostaa tuotteita noin kymmeneltä pieneltä paikalliselta toimijalta.

    Honkala muistuttaa, että messu­alueella on myös lähiruokatori, missä 15–20 tuottajaa myy herkkuja kotiin ostettavaksi.

    Messujen ajaksi Fazer on palkannut satakunta henkilöä eri tehtäviin: on asiakaspalvelijoita, ravintolatyöntekijöitä, autonkuljettajia, siistijöitä, toimihenkilöitä.