
Kolesterolia alentavat tuotteet siivittivät Raision tulosta alkuvuonna
Tammi-kesäkuussa Raisio oyj:n liikevaihto oli 112,8 miljoonaa euroa.Raisio oyj:n liikevaihto kasvoi hieman yli kolme prosenttia ja oli tammikuusta kesäkuuhun 112,8 miljoonaa euroa.
Vertailukelpoinen käyttökate oli ensimmäiseltä puolelta vuodelta 16,7 miljoonaa euroa, mikä on 14,8 prosenttia liikevaihdosta.
Tilikauden tulos oli 9,1 miljoonaa euroa kun edellisenä vuotena se oli 7,4 miljoonaa. Päivittäistavarakauppaa viime vuosina leimanneet kriisit ja voimakkaat heilahtelut ovat alkuvuoden aikana loiventuneet, joka on vaikuttanut myös tilikauden tulokseen.
”Toimintaympäristömme kehityksen suunta on positiivinen, vaikka kuluttajien heikon ostovoiman ja luottamuksen takia toimintaympäristö onkin yhä vaikeasti ennustettava ja hintasensitiivinen”, kertoo yhtiön kesäkuussa aloittanut toimitusjohtaja Pasi Flinkman tiedotteessa.
Omavaraisuusaste nousi vuoden ensimmäisellä puolivuotiskaudella 76,9 prosenttiin.
”Kuluttajaluottamuksen orastava koheneminen sekä alhaisempi inflaatio matalampine korkoineen tukevat yksityisen kulutuksen elpymistä. Asteittain elpyvät talouden näkymät luovat myös edellytyksiä vastuullisen ruoan kysynnän kääntymiselle takaisin kasvuun”, Flinkman jatkaa.
Kasvanut myynti ja parantunut bruttomarginaali paransi Raision tulosta merkittävästä, vaikka yhtiö investoi kansainväliseen kasvuun, markkinointiin ja tuotekehitykseen.
”Strategisesti tärkeillä Ison-Britannian markkinoilla tehdyt toimenpiteet ovat alkaneet kantaa tulosta sekä Irlannin jo pitkään jatkunut kasvu on pysynyt vahvana. Kokonaisuudessaan kolesterolia alentavilla tuotteillamme on ollut selkeä rooli alkuvuoden tulosparannuksessa”, sanoo Flinkman.
Benecol on Raision tuotemerkki. Yhtiön mukaan kolesterolia alentavilla tuotteilla on ollut selkeä rooli alkuvuoden tulosparannuksessa. Kuva: Jarkko SirkiäKasviproteiinimarkkinan haasteet ovat Flinkmanin mukaan pysyneet muuttumattomina, eikä yhtiö odota pikavoittoja.
”Markkinassa menestymisen keskeisiä tekijöitä ovat korkealaatuiset tuotteet, vastakkainasettelun välttäminen kasvissyöjien ja sekasyöjien välillä sekä rohkeus hakea kilpailuetua erottautumisella”, kertoo Flinkman.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat




