Mitä piilee halpakahvin taustalla? ”Kuin korviketta, johon laitettiin suolaa”, testaaja tuumaa
Kahvin vastuullisuutta ei voi päätellä hinnasta. Sertifikaatit antavat ainakin osviittaa tuotannosta.
Vertailuun otettiin Lidlin Emilia Classic, S-ryhmän Xtra ja K-ryhmän K-Menu. Halvin oli Emilia Classic, jonka puolen kilon paketti maksoi 1,15 euroa Helsingin keskustassa. Kuva: Jaana KankaanpääKahvin kallistumista on kauhisteltu pitkin vuotta. Silti kaupoissa myydään yhä puolen kilon kahvipaketteja, joiden hinnat vaihtelevat runsaasta eurosta noin kolmeen euroon.
MT selvitti, mihin halpuus perustuu.
Vertailuun otettiin S-ryhmän oman tuotemerkin Xtran keskipaahtoinen suodatinkahvi, K-ryhmän K-Menun vaaleapaahtoinen suodatinkahvi sekä Lidlin Emilia Classic, joka ei ole kaupan oma merkki.
Ensimmäisenä mieleen tulee tuotannon vastuullisuus. Yritystoiminnan vastuullisuutta tutkivan järjestön Finnwatchin selvityksen mukaan valtaosa Suomessa myytävästä kahvista on vastuullisuussertifioitua.
Isojen kauppaketjujen omien brändien kahvit on kaikki sertifioitu.
Sertifikaateilla pyritään varmistamaan tuotannon ympäristöystävällisyys, kestävyys ja oikeudenmukaisuus tiettyyn pisteeseen asti.
Finnwatchin toiminnanjohtaja Sonja Finér painottaa, että sertifiointi on vain yksi työkalu ihmisoikeusriskien hallitsemiseksi.
Paketteja tutkimalla paljastuu, että Xtra ja K-Menu -kahveista löytyy Rainforest Alliancen sammakkomerkki. Sen sijaan Emilia Classic ei ole sertifioitua.
Lidlin viestinnästä kerrotaan, että sitoutuminen sertifiointiin koskee vain ketjun oman tuotemerkin Bellaromin kahveja. Vastikään Lidlin verkkosivuilla vielä luki, että valikoiman kahvit ovat kaikki sertifioituja, mutta nyt tekstiä on muutettu.
Jutun julkaisun jälkeen Lidlin viestinnästä täsmennetään: ”Linjauksemme koskevat aina omien merkkiemme tuotteita, joiden tuotannosta ja kustannuksista vastaamme itse. Näin on ollut aina, linjauksemme ei ole siis muuttunut. Nettisivun muotoilua olemme tarkentaneet väärinkäsityksien ehkäisemiseksi.”
Reilu kauppa takaa, että kahvi tulee pienviljelijöiden tiloilta sataprosenttisesti.
Hinnasta kahvin vastuullisuutta ei voi päätellä. Moni kauppa myy kahveja jopa miinuskatteella houkutellakseen hintatietoisia asiakkaita ostoksille.
Suuriakin plantaaseja sertifioiva Rainforest Alliance ei ole yhtä kunnianhimoinen sertifiointijärjestelmä kuin Reilu kauppa, joka takaa, että kahvi tulee pienviljelijöiden tiloilta sataprosenttisesti. Lisäksi kuluttajat pääsevät tarkistamaan tuottajille maksettuja minimihintoja.
Rainforest Alliancen sammakkomerkkiä saa käyttää, kunhan pääraaka-aineesta yli puolet on sertifioitua.
Yleisin sertifikaatti Suomessa myytävissä kahveissa on ollut UTZ, joka yhdistyi Rainbow Allianceen.
Halpakahveissa käytetään usein edullisempia kahvilajikkeita, kuten robustaa, joka on maultaan kitkerämpää kuin kalliimpi arabica.
Halpakahvien alkuperämerkinnät ovat puutteellisia. Emilia Classicissa lukee, että kahvi on peräisin EU:n ulkopuolelta. Tuote on valmistettu Saksassa.
Xtra sisältää aasialaisia ja afrikkalaisia kahvipapuja. Valmistusmaaksi on viime aikoina merkitty erästä riippuen Tanska tai Vietnam.
Finnwatch toivoo, että satokausittain vaihtuvat tiedot tuotteiden alkuperästä kerrotaan avoimesti kauppojen verkkosivuilla.
Kahvipaketin hinnassa painavat lajike, käytetyt pavunosat ja sekoitukset.
Halpakahveissa käytetään usein edullisempia kahvilajikkeita, kuten robustaa, joka on maultaan kitkerämpää kuin kalliimpi arabica.
Testi kotona osoittaa, että ainakin Xtra-kahvi on samaan aikaan kitkerää ja laimakkaa. Eräs maistelijoista tuumaa, ettei se juuri maistu tai tuoksu kahville. Iäkkäämmällä hörppijällä tulee mieleen kahvinkorvike, johon ripoteltiin suolaa.
Puru itsessään tuntuu mittalusikassa totuttua raskaammalta ja karheammalta, jotenkin puumaiselta.
Juttuun lisätty 21.10. Lidlin viestinnästä saapunut täsmennys koskien kahvien sertifiointia.Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat






