Fazerkin rynnistää kasvipohjaisten tuotteiden markkinoille – Willja-tuoteperheen perustana suomalainen kaura
Elintarvikeyritykset näkevät kasvipohjaisessa ruuassa ison kasvun mahdollisuuden.
Willja-tuoteperhe tehdään kaurasta, mutta myllyssä käsitellään muitakin viljoja kuin kauraa, joten tuotteita ei voida mainostaa gluteenittomina. Kuva: FazerFazer on kehittänyt kaurapohjaisen Willja-tuotesarjan, jonka se lanseeraa alkuun Suomen ja muiden Pohjoismaiden markkinoille. Yritys näkee kasvipohjaisen ruuan markkinoissa ison kasvun mahdollisuuden.
Markkinointijohtaja Risto Kalstan mukaan kiinnostus kasvipohjaiseen ruokaan on lisääntynyt. "Kuluttajista kolme neljäsosaa sanoo, että haluaisi syödä kasvipohjaisia tuotteita enemmän, mutta on vaikea löytää hyvänmakuisia vaihtoehtoja."
Fazer haluaa tehdä valinnat helpoksi. Willja-sarjassa on tarjolla vegepyöryköitä, hummuksen tapaisia levitteitä, nugetteja ja aiemmin Alku-tuotemerkin alla myytyjä ruokakauraa ja -ohraa, joita voi käyttää lisukkeena riisin tapaan. Jatkossa myös Fazerin Aito-juomat tullaan siirtämään ulkomailla Willja-tuotemerkin alle.
"Älä pakota minua vegaaniksi" – ihmiset eivät tykkää, että heitä ruvetaan neuvomaan, tietää Kalsta. Neuvomisesta syntyy vastareaktio: on oma valintani, mitä syön.
"Ihmisillä on myös pelko, että ovatkohan kasvipohjaiset tuotteet oikeasti hyvän makuisia. Myös ruuanlaitto kasvipohjaisilla tuotteilla saatetaan kokea hankalaksi ja esteeksi nousee sekin, jos kasvipohjaisista yritetään ottaa korkeampi hinta kuin perinteisistä elintarvikkeista.
Kalsta uskoo kuitenkin, että mitä enemmän tarjolla on valikoimaa ja raaka-aineet ovat tuttuja, kuten kaura, sitä helpommin kuluttajat löytävät itselleen sopivia tuotteita.
"Yli 70 prosenttia sanoo, että haluaisi syödä kasvipohjaisia tuotteita enemmän."
Fazerin teettämän tutkimuksen mukaan suomalaiset ovat kasvipohjaisten tuotteiden edelläkävijöitä. 83 prosenttia suomalaisista kertoo käyttävänsä vähintään yhtä kasvipohjaista tuotetta, kun ruotsalaisista 76 ja norjalaisista ja tanskalaisista vain reilu puolet käyttää niitä.
Fazer on valinnut kauran strategiseksi painopisteekseen. Se on kaksinkertaistanut viime vuoden aikana Lahdessa ja Ruotsin Lidköpingissä sijaitsevien kauramyllyjensä kapasiteetin.
Fazer käyttää tuotannossaan kaikki kauran osat. Myllyjen sivuvirrasta tulevista kauran kuorista se alkaa valmistaa ksylitolia uudessa kiertotaloutta hyödyntävässä tehtaassaan Lahdessa. Ksylitolitehtaan tuotanto käynnistyy tänä keväänä.
”Kaura on ravintoarvoiltaan hyvä ja maistuva vilja, jolla on tutkittuja terveysvaikutuksia. Sitä ei tarvitse kuljettaa kaukomailta, vaan ensiluokkaista kauraa kasvaa siellä, missä myllymmekin sijaitsevat. ”, Kalsta toteaa.
Fazer odottaa Willja-tuotteille kysyntää myös Pohjoismaiden ulkopuolella.
Lue myös:
Ei maistu! – kasvipohjaisten tuotteiden suurin haaste on saada maku kohdalleen
Fazerin kaurariisi voitti Ruotsin elintarvikepalkinnon – Suomessa tuotetta ei saa sanoa riisiksi
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
