Lieksalaisvalmistaja sai samppanjalakimiehet niskaansa pashan takia – ”Kupliakaan ei saanut näkyä pakkauksessa”
Lieksassa valmistetaan samppanjanmakuista valkosuklaapashaa, jossa mainintaa samppanjasta ei saa olla missään muodossa. Tämä johtuu siitä, että yritys sai samppanjalobbareiden lakimiehen niskaansa.
Valkosuklaapashassa on edelleen samppanja-aromia, vaikka sitä ei saadakaan pakkauksessa kertoa. Kuva: Jarno ArtikaLieksan Laatuherkut on valmistanut pashaa vuosikymmenten ajan. Yritys toi reilu kymmenen vuotta sitten perinteisen pashan rinnalle valkosuklaisen version, joka sisältää myös samppanja-aromia.
”Sain aikoinaan liikelahjaksi jouluna samppanjasuklaakonvehteja. Ajattelin, että valkosuklaa ja samppanja toimivat hyvin yhdessä. Mietin, että tämä makuyhdistelmä voisi toimia myös pashassa”, Lieksan Laatuherkkujen toimitusjohtaja Teijo Lyytinen kertoo.
Aluksi maustettu pasha kulki nimellä samppanjanmakuinen valkosuklaapasha, mutta yritys joutui muuttamaan tuotteensa nimeä, joka on nykyisin valkosuklaapasha.
”CIVC (Comité interprofessionnel du vin de Champagne) tuli ukaasillaan niskaamme ja meidän piti poistaa samppanjamaininta. Emme saaneet edes käyttää nimitystä samppanjan makuinen”, Lyytinen kertoo.
”Emme saaneet edes ilmoittaa ainesosaluettelossa, että tuotteessa on samppanja-aromia, vaan nykyään pakkauksessa lukee vain aromit. Pikarin kuvassa ei saa näkyä kupliakaan viittauksena tuoteominaisuuksiin, vaikka samppanjaan viittaavat sanat on poistettu. CIVC näyttää siten omistavan kuplienkin käyttöoikeuden.”
”Jos kyseessä olisi ympärivuotinen tuote, sitten olisi helpompi valmistaa useita eri makuja.”
Lyytinen kertoo, että nimestään huolimatta valkosuklaapasha sisältää edelleen niin sanottua samppanja-aromia.
”Kuluttajat ovat vähän hämmentyneitä asiasta, mutta samppanja-aromia löytyy edelleen. Nämä ovat tällaisia lobbarihommia”, Lyytinen toteaa.
Lyytinen kertoo, että yrityksessä on mietitty myös muiden maustettujen pashojen tuomista markkinoille, mutta siinä on omat haasteensa.
”Meillä on paljonkin ideoita, mutta koska tuotantoprosessi kestää kaksi päivää, ja perinteinen maku on kysytyin, on tuotannollisesti vaikea lähteä useita tuotteita sesonkiaikana valmistamaan. Jos kyseessä olisi ympärivuotinen tuote, sitten olisi helpompi valmistaa useita eri makuja.”
Juttu on julkaistu ensimmäisen kerran 29.3.2024.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat







